DVD: Brokeback Mountain (L.E.)

Jelle Schot (JelleS)
In 1997 publiceerde Pulitzer Prize winnaar Annie Proulx in The New Yorker een kort verhaal over een romance tussen twee cowboys. Cowboys ja, niet een cowboy en een cowgirl. Die kleine afwijking van de norm zorgde ervoor dat dit uitzonderlijk schone verhaal pas in 2005 de bioscoop bereikte. Dat hebben we geweten ook. Alle tijdschriften, tv-programma's en kranten stonden er vol mee. Brokeback Mountain zou te controversieel voor Amerika zijn. Maar dat het vele Oscars in de wacht zou slepen, daar was iedereen wel van overtuigd. De Oscar voor beste film ging echter totaal onterecht naar het middelmatige Crash.

Het gouden beeldje voor beste regie ging gelukkig wel naar Ang Lee. Met Crouching Tiger, Hidden Dragon liet hij al zijn verfijnde gevoel voor compositie zien, en met het onderschatte Hulk bewees hij nogmaals een waar visueel genie te zijn. De prachtige, haast als schilderijen ogende shots zijn dan ook het eerste dat opvalt aan Brokeback Mountain. Gelukkig zijn de beelden er om een ontroerend verhaal te illustreren, en niet enkel voor de visuele pracht zelf.

Heath Ledger en Jake Gyllenhaal spelen Ennis Del Mar en Jack Twist, twee cowboys die eind jaren '60 samen een kudde schapen moeten beschermen op Brokeback Mountain. De ellende van regen en kou, elke dag bonen en de eenzaamheid brengt ze steeds dichter bij elkaar. Wanneer ze na vijf jaar elkaar niet gezien te hebben weer samenkomen, blijkt er door het verlangen een echte liefde te zijn ontstaan.

In de tussentijd zijn ze echter beide (on)gelukkig getrouwd. De rest van het verhaal valt te voorspellen. Toch leef je meer dan twee uur lang mee met alle personages, ook met de vrouwen van de twee hoofdkarakters. De muziek sleept je mee, de cinematografie is fenomenaal, maar de acteerprestaties maken uiteindelijk toch de film. Vooral de manier waarop Heath Ledger de archetypische 'silent cowboy' weergeeft is om voor te buigen.

Eigenlijk doet het er niet toe dat Brokeback Mountain over een homoseksuele relatie gaat. Wat na afloop overblijft is gewoon het standaard liefdesdrama, maar wel met zoveel passie, talent en vakmanschap gemaakt, dat het eindelijk de standaard overstijgt. Menig gevoelig type zal een traantje moeten wegpinken. Voor de homofoben onder ons: er zitten meer hetero-erotische scènes in.

De extra's op het tweede schijfje zijn niets bijzonders, maar doen de film wel eer aan, met onder meer een aantal gesprekken met de makers en de gebruikelijke making-off.

Label: A-Film Releasedatum: 28-09-2006 Kijkwijzer: