DVD: A Hole In My Heart

Jelle Schot (JelleS)
De Zweedse regisseur Lukas Moodysson zoekt altijd de grens op. De één vindt het schokkend en tegelijkertijd mooi, de ander vindt het om te kotsen. Dat films als Lilya 4-ever en Fucking Åmål tot de top van de Europese cinema van de afgelopen tien jaar behoren, daar kun je eigenlijk niet omheen. Met zijn nieuwste film A Hole In My Heart gaat hij nog een stapje verder, en volgens velen voorbij de goede smaak.

Expliciete seks, mishandeling, drugs en allerlei ranzigheid. Moodysson toont het ons allemaal zonder enige gène, in een stroomversnelling van flitsende beelden, noise en abrupte montage. Een cinematografische trip die enigszins doet denken aan Aronofsky's Requiem for a Dream, maar vergeleken met A Hole In The Heart is die film een voorzichtig liefdesromannetje. Het verhaal speelt zich allemaal af in de kleine flat van Rickard en zijn zoon Eric. Rickhard neemt zijn amateuristische pornofilms samen met de acteurs Tess en Geko op, terwijl Eric zich altijd gehuld in het zwart op zijn donkere kamer opsluit. Erics moeder is ook nog eens overleden en Rickhard is vroeger verkracht door zijn vader. Is er dan helemaal geen lichtpuntje in het verhaal? Jawel hoor, wanneer we twee van de personages zien knikkeren. Vervreemding van de kijker zal het doel van de scène zijn, maar daarin was Moodysson al meteen geslaagd door de vele schokkende beelden. Sympathie voor de personages zit er ook al niet in.

Bloed, drank en drugs mag mij betreft vrolijk vloeien, en met veel seks in een film heb ik als Nederlander ook absoluut geen moeite mee. Je moet er echter wel wat tegenover stellen, wanneer je de toeschouwer bij de personages en de film wilt betrekken. De constante stroom van ellende, mislukte montage en matig acteerwerk zorgden er echter halverwege al voor dat ik maar al te graag de pauzeknop had ingedrukt. Ook de iets lichtere toon naar het einde kon hier niets meer aan veranderen, het duurt te lang. Sterke acteurs, een goede verhaallijn en mooie ontroerende beelden is het enige dat een depressieve film kan redden.

The Heart Is Deceitful Above All Things viel daardoor al bitter tegen, met A Hole In My Heart is het nog slechter gesteld. Waar zijn eerdere films nog een enigzins romantische, mooie en hoopvollere laag hadden, blijft het ditmaal bijna de gehele tijd vermoeiend depressief. Er zullen vast wel mensen zijn die óf heel ziek van geest zijn, of door alle misère heen kunnen prikken om de intentie van de regisseur te zien. Aan mij is het niet besteed.

Label: Filmfreak Releasedatum: 20 september 2006
Kijkwijzer: Waardering: