DVD: Big Momma's House 2

Lars (detulp050)
Het is alweer zes jaar geleden dat we in Nederland kennis mochten maken met de verkleedpartij van Martin Lawrence in Big Momma's House. Een kruising tussen een weinig subtiele Mrs. Doubtfire en The Nutty Professor in de vorm van Malcolm Turner. Als FBI-agent gaat hij undercover als oppas-oma, maar moet daarbij geheel omgevormd worden tot gezellige dikkerd. Nu is het blijkbaar de hoogste tijd voor een vervolg in de vorm van Big Momma's House 2. De moeite waard of lekker laten liggen?

Malcolm is in de vorige film verliefd geworden en heeft het zelfs voor elkaar gekregen om zijn vriendin te bezwangeren. Erg leuk natuurlijk, maar als aanstaande moeder verbiedt deze Malcolm om nog gevaarlijk werk te verrichten bij de FBI. Hij wordt overgeplaatst naar de afdeling voorlichting en mag zich daar op allerlei scholen in vogelpak bezig gaan houden met het geven van voorlichting. Alles loopt betrekkelijk op rolletjes totdat Malcolm te horen krijgt dat een oud-collega van hem is doodgeschoten tijdens een onderzoek. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en hij besluit buiten de FBI en zijn vriendin om om undercover te gaan. Net als in het vorige deel is Malcolms dekmantel een rol als gezellige dikke oppas. Bereid je dus maar weer voor op een film vol onderbroekenlol, lachen om dikke mensen en een hele reeks cliché's over van alles en nog wat. Eigenlijk is er dus niet zo heel erg veel veranderd ten aanzien van het voorgaande deel.

Had het eerste deel van Big Momma's House nog een snufje originaliteit, bij het tweede deel hoef je niets nieuws te verwachten. Hetzelfde undercovergrapje, nog meer flauwigheden over dikke dames en de meest onlogische details maken Big Momma's House 2 tot niets meer dan een slap aftreksel. Dat er op de dvd dan nog een aantal extra's zijn toegevoegd doet er eigenlijk niet meer toe. Wie zit er nog te wachten op twaalf (!) verwijderde scènes van een film waarvan de overgebleven scènes al niet leuk zijn? Het audiocommentaar van de regisseur zou misschien nog soelaas kunnen bieden (wie weet wijt deze de kwaliteit van de film aan een of ander jeugdtrauma), maar helaas, ook hier valt er niets te beleven.

Eigenlijk kon het natuurlijk nooit goed gaan met Big Momma's House 2. Het eerste deel was nog wel enigszins te pruimen, maar na de aftiteling leek de koek al meer dan op. Dat Martin Lawrence toch mee wilde werken aan een vervolgfilm toont meer zijn behoefte aan inkomsten dan een creatieve drang. Eigenlijk is het huilen met de pet op, zeker als je het eerste deel al hebt gezien. Waar Mrs. Doubtfire tenminste nog sympathie op wist te wekken in 'haar' fatsuit, daar is het in Big Momma's House 2 meer het bekende credo 'lach of ik schiet'. Ik zou zeggen: schiet mij maar neer.

Label: FOX Releasedatum: 27 september 2006 Kijkwijzer: