CD: Cursive - Happy Hollow

Jelle Schot (JelleS)
Happy Hollow=Na meer dan een jaar afwezigheid is de uit Omaha afkomstige indierock formatie terug met alweer hun zesde album. De keuze voor de titel mag je op het eerste gehoor gerust vreemd noemen. Happy Hollow is alles behalve vrolijk, en leeg is het ook niet met al die blazers, donkere gitaren en bombastische drums. De titel slaat dan ook niet op de muziek maar op het conservatieve platteland van Amerika. Tekstschrijver Tim Kasher probeert ons een boodschap mee te geven door middel van diepgaande poëtische teksten. Of hij daar in slaagt hangt af van de bereidheid van de luisteraar, aan de sterke lyrics zal het zeker niet liggen.

Met het vertrek van celliste Gretta Cohn leek het einde van Cursive in zicht, maar met de blazerpartijen gecomponeerd door Nate Wolcot klinkt de band zelfs een stuk energieker dan voorheen. Ska/blues meets alternatieve rock, maar al te vaak krijgen we de blazers niet te horen. Bijzonder is het muzikale gedeelte sowieso niet. Vooral lage, harde gitaren en schreeuwerige nasale vocalen, af en toe zelfs op het punkachtige af. Zonde, want op het tekstuele vlak is dit conceptalbum meer dan geslaagd. Zo gaat het slowtempo 'Bad Sects' over een godsdienstleraar en zijn homoseksuele leerling:

One of those nights we stayed up, the two of us.
Singing our lives, just the two of us.
We were hiding in the dark,
I fell asleep by his side.

Pluspunt is dat de band niet heeft gekozen voor een klein aantal nummers met een gemiddelde speelduur van boven de tien minuten, zoals we bijvoorbeeld bij het laatste conceptalbum van The Mars Volta zagen. Cursive schotelt de luisteraar 14 middelmatige nummers met bovengemiddelde lyrics voor. Het zal de fans niet teleurstellen, maar het zal zeker niet iedereen kunnen bekoren. Helaas behoor ik tot de laatste groep.

Label: Saddle Creek Releasedatum: 22 augustus 2006