CD: Mojave 3 - Puzzles Like You

Jelle Schot (JelleS)
Puzzles Like YouElke bandnaam roept altijd wel wat associaties op, en dit geval moest ik meteen denken aan de Mojave woestijn in Arizona. Een band die klinkt als een droge saaie vlakte, waar maar geen eind aan komt. Niet echt iets waar ik mij als muzikant mee zou willen vergelijken, maar gelukkig is het Britse Mojave 3 sinds de oprichting in 1994 behoorlijk gegroeid. Hun vijfde album Puzzles Like You doet eerder denken aan een groen heuvellandschap, met op de achtergrond een paar schapen en een verdwaalde vogelverschrikker. Vrolijke zonnige indiepop met country-elementen dus. Wat kan een mens nog meer wensen nu eindelijk ook in ons land de zomer is doorgebroken?

Opener 'Truck Driving Man' zit vol met gitaren en synthesizers, maar is uiteindelijk toch gewoon een simpel eenvoudig en aanstekelijk popliedje. Meteen was ik weg van het album, maar toen ik daarna meteen de gelijknamige titeltrack hoorde was ik verliefd. Een leuk refreintje, opgewekte zang, meer is het eigenlijk niet. Maar 'Puzzles Like You' is zo'n nummer dat je keer op keer naar de repeat-knop doet grijpen. Een nummer waarvoor je 's ochtends extra vroeg opstaat zodat je het nog een paar keer kunt luisteren voordat de dag echt begint, terwijl je weet dat je de rest van de middag en avond toch niets anders op gaat zetten. Één van de beste nummers dit jaar, betoverend mooi.

Natuurlijk zakt het album daarna een beetje in, maar dat kan ook niet anders. Toch zijn er nog genoeg muzikale pareltjes te ontdekken. Zo is er 'Just A Boy', dat in eerste instantie doet denken aan The Smiths zonder Morrissey, maar uiteindelijk uitgroeit tot een heerlijk country-achtige popsong. Tijdens het low-tempo 'Most Days' keert Mojave 3 even terug naar de akoestische roots uit de jaren '90, waarmee ze maar weer eens bewijzen dat je met enkel een piano, orgel en wat simpele drums ook prachtige liedjes kunt creëren.

Zonde is het dan ook dat een aantal nummers niet helemaal zijn geworden waar de bandleden waarschijnlijk zelf op hadden gehoopt. Nummers als 'Big Star Baby' en 'Ghostship Waiting' behoorden in eerste instantie tot mijn favorieten, maar na een aantal luisterbeurten blijken ze toch te middelmatig te zijn om met nummers als 'Puzzles Like You' en de single 'Breaking The Ice' mee te kunnen. Uiteindelijk lijkt het ook allemaal een beetje te veel op elkaar, waardoor het album na een paar luisterbeurten al veel aan kracht verliest.

Om die redenen kan ik dan ook niets anders dan vier sterren geven. Net te veel mindere nummers om een echte klassieker te worden, ook al zal Puzzles Like You waarschijnlijk toch redelijk hoog op mijn jaarlijstje eindigen. Alleen voor het geweldige artwork van Thomas Campbell zou je dit album al blindelings moeten kopen.

Label: 4AD Releasedatum: 19 juni 2006 Waardering: