CD: Arling en Cameron - hi-fi Underground

Erik (getikte_rik)
Ruim vijf jaar geleden hadden Gerry Arling en Richard Cameron nog een bescheiden cult-hit met de opgewekte en poppy single W.E.E.K.E.N.D. Na het in 2001 verschenen album We are A&C kreeg Richard Cameron echter een zwaar auto-ongeluk, één van de redenen waardoor het jaren zou duren voordat het duo weer samen zou gaan werken.
Challenge Records deed zijn naam eer aan, en tekende het duo, resulterend in het onlangs verschenen hi-fi Underground.

"So call it poetry that this album opens with an 'I will Survive' for our century. Only it's more danceable than juist merely dance floor. So Shake it", aldus de Canadese schrijver Steve Korver in de inlay van hi-fi Underground. Hij praat als een 'literaire MC' de titels van het album op hippe wijze aan elkaar, en Shake it is muzikaal en tekstueel ("Fight for your right to… party") dan ook een goede indicatie hoe dit album de komende drie kwartier zal gaan klinken.

Niet dat alles voorspelbaar klinkt, want daar zijn beide heren naar eigen zeggen "te veel kunstenaar" voor. Het dozijn tracks is ook zeker niet uit dertien gekozen: deze hebben allemaal iets eigens, en zijn toch weer allemaal onmiskenbaar van de hand van Arling & Cameron. Lichtvoetige teksten, hier en daar opgewekt gefluit (Open, Popcorn 2006) en easy-tune koortjes (Walk that Way). Snerpende synths à la Les Rhytmes Digitales hoor je onder meer terug op het al eerder genoemde Open, opvolgende track Words klinkt weer meer als de eerdere single W.e.e.k.e.n.d. Wellicht komt dat laatste vanwege de op 'hi-fi Underground' wederom meezingende Fay Lovsky.

Dit album is in alles goed gedoseerd. Straalt dat al niet af van de hoesfoto, waarop beide heren met de haren stylish gekamd strak in het pak staan, dan wel van van de tracklist, die van het eerste tot het laatste nummer boeiend blijft. Ook een tussendoortje als het sfeervolle Change klinkt heerlijk dromerig en zoet.

Arling en Cameron hebben een lang verleden in de muziek, onder andere in de easy tune-formatie The Easy Aloha's, die tien jaar geleden deel uitmaakten van een hype die vooral in Japan aan zou slaan. Restjes easy tune hoor je ook nu nog bijna op de hele plaat terug, naast electro. Maar het merendeel is toch de licht verteerbare synthipop die hi-fi Underground bijna tot het einde domineert. Bijna tot het einde, want het warm klinkende Slow Food besluit het album gloedvol à la Air.

De af en toe wat lullige luchtigheid en pretentieloze "teksten" op hi-fi Underground zouden je bijna doen vergeten dat dit vooral een heel prettig album is. Want dat is het: een aanrader voor de liefhebber van het genre; een leuke plaat voor iedereen.

Label: Challenge Records Releasedatum: 6 juni 2006