Boek: Lorraine Thomas - De opvoedcoach

Tanja (FEE_sT)
Een nieuwe trend. Nouja, nieuw? Het is meer een trend van de laatste jaren waar een grote behoefte aan lijkt te bestaan die dezelfde trend staande houdt. Vroeger had met een boek natuurlijk bevallen , maar kijk nu eens rond. De leeftijd waar de boeken van nu zich op richten gaan minimaal tot de opvoeding van een kind van twaalf. Tegenwoordig word je met dat soort boeken haast doodgeslagen. Met teksten word je om je oren gewapperd, door collega ouders alsof het de nieuwetijdse bijbels zijn. Toch lijkt het erop dat ouders gestrester zijn dan ooit tevoren. Opvoeden is niet iets wat je tussen neus en lippen doet. Hoe het moet leer je niet van tevoren, maar daarvoor hebben we nu dus boekjes. Programma's op de televisie als De opvoedpolitie, Eerste Hulp Bij Opvoeding, De supernanny blijken zeer goed bekeken te worden. We zitten als ouders met de handen in het haar, we weten niet meer waar we het moeten zoeken, en iedere dag komt het weer terug. Opvoedvragen, schuldgevoelens, stress omdat Mientje een prachtige wandschildering heeft gemaakt van poep, Keesje deed het spelletje "boodschappen doen" maar kwam onderweg de zandbak tegen, dus je portemonnee ligt ergens ondergegraven en je hebt maar 10 minuten de tijd voordat je bezoek op de stoep hebt staan. Je moet nog echt die koffie gaan kopen.

Vroeger waren er amper van dit soort geniale boeken zoals er nu in de omloop zijn. Als ik vroeger door de poep rolde, terwijl ik net een schattig wit jurkje aan had, moest mijn moeder creatief zijn. Ze moest zelf een pedagogisch verantwoorde oplossing zoeken terwijl ze tegelijk de schade zoveel mogelijk moest beperken. Geloof me, ze heeft vaak creatief moeten zijn. Ik daarentegen heb boeken in alle soorten en maten, maar vooral boeken die me vertellen hoe je kunt of moet opvoeden. Tja, het ene boek is beter bruikbaar dan de ander. Blij ben ik met de boeken, want hoewel ik niets met wicca heb, geloof ik ondertussen zeker dat alles wat je doet drievoudig terugkomt.

We willen werken, studeren wanneer we allang aan het werk zijn, een gezellige maar zeer ruime woning om al onze koters op te bergen, en misschien zelfs twee keer per jaar op vakantie. En dat zorgt voor stress. Veel stress. Dit kan komen door het banentekort en de druk om genoeg geld te verdienen om te overleven, de zorgen omdat iedere eurocent een paar keer moet worden omgedraaid, maar het kan ook een luxe probleem zijn. Van beiden situaties zijn meerdere gevallen bekend. Nu hebben we boeken te over die schrijven over pedagogisch verantwoorde keuzes, hoe slopend die soms ook zijn, maar is er ook een boek dat ons verteld hoe we onze energie kunnen verdubbelen en minder gestresst in het leven zullen staan?

Ja, dat boek is er nu. Het heeft 12 hoofdstukken waarin verschillende stressbezorgende situaties worden beschreven met daarbij behorende oefeningen. Ik weet niet of het werkt, het leek me allemaal een beetje te simpel, maar theoretisch gezien kwam het vooralsnog haalbaar over. Nee, niet binnen een week, zoals de titel claimt, maar zie de oefeningen compleet met toepassingen maar eens in een week te proppen terwijl de agenda van Jantje net zo vol is als die van jezelf. Wanneer Mientje consequent dol is op je reactie op haar muurschilderingen en Keesje ronduit vervelend is, tja, peuters he! Toch denk ik dat de kern van het boek zeker wel effect kan hebben. De uitgang is erg positief, en wanneer je van het positieve uitgaat, zal dat zeker een positieve uitwerking hebben naar je kinderen en daarmee schelen in de opvoeding.

Uitgeverij: De Boekerij ISBN: 90 225 4427 3Pagina's: 320