DVD: 11:14

Lars (detulp050)
BOEM! Op de oplichtende cijfers van het dashboardklokje is het tijdstip te zien. 11:14. Nog een klap, weer die cijfers. Het is bijna kwart over elf in de avond als er in het slaperige stadje Middleton een aantal ongelukken plaatsvindt. Op het eerste gezicht lijken deze allemaal los van elkaar te staan, maar is er misschien meer aan de hand? Wat voor verband is er tussen de slachtoffers en daders?

Promosite

Alhoewel het echte verhaal begint met een nogal ordinair vluggertje op een kerkhof, begint 11:14 bij de avond van Jack. Hij heeft gedronken, heeft de radio aanstaan en rijdt net Middleton in. Dan volgt er een luide klap, een aanrijding! Starend vanachter zijn stuur ziet hij het waarschuwingsbord tegen overstekende herten en hij baalt van de aanrijding. Hij stapt uit zijn auto, maar ziet al snel dat het niet om een hert gaat, maar dat hij een man heeft aangereden. Precies op hetzelfde moment, maar dan even verderop, rijden drie luidruchtige jongens in een busje. Ze zijn meer bezig met elkaar dan dat ze op de weg letten en zo komen ze in botsing met een meisje dat midden op de weg staat. Ze besluiten te vluchten, maar er blijkt ook iemand gewond te zijn geraakt in het busje. Al snel maken we kennis met andere inwoners van Middleton, en allemaal lijken ze te maken te hebben met de ongelukken die later die avond staan te gebeuren.

Promosite

In 11:14 is niets wat het lijkt te zijn. De regisseur, Greg Marks, heeft in ieder geval flink zijn best gedaan om de kijker flink te verwarren. Door te spelen met de chronologie verhult hij causale verbanden en laat hij de kijker zich afvragen wat er nou precies gebeurd is. De schemerige beelden en de onduidelijke hoeken van waaruit gefilmd is dragen bij aan de raadsels die Marks voorlegt aan de kijker. Vooral in het eerste half uur vraag je je af wie nou wie is en wat er net gebeurde op dat schimmige kerkhof. Je weet het niet en de enige manier om erachter te komen is goed op te letten, tot op de laatste minuut. Want pas dan is de cirkel rond en zie je hoe een wip op het kerkhof uiteindelijk meerdere mensen flink in problemen brengt, soms zelfs met dodelijke afloop.

Promosite

11:14 is een spannende film, waarbij je je steeds afvraagt wat er nou precies is gebeurd. Ondanks dat sommige scènes gedeeltelijk worden herhaald, maar dan vanuit een ander oogpunt, wordt de film op geen enkel moment saai of voorspelbaar. Wat wel jammer is, is dat het verhaal veel gaten vertoont. De karakters worden niet echt uitgewerkt en helaas krijgen we ook niet echt te zien wat er met de personages gebeurt na de voorvallen.

Promosite

De kartonnen hoes wordt omvat door een soort plastic band waarop met grote letters 'Supreme Editions' staat. Op de hoes zelf staat dat deze release een 'Special Collector's edition' is. Merkwaardig, want de dvd bevat, naast de film zelf, helemaal geen extra materiaal. Alleen een trailer en wat promotiemateriaal voor andere films, dat noemt Dutch Filmworks blijkbaar 'Special'. Gelukkig zijn de beeld- en geluidskwaliteit dik in orde, al zijn sommige scènes wel erg donker gefilmd.

Promosite

Als je een film zoekt waarbij je gedachteloos op de bank kunt hangen, dan is 11:14 niets voor jou. Aan het einde van de rit wordt alles wel duidelijk, maar om van de film te kunnen genieten is het wel handig om flink op te letten. De wijze waarop alle radertjes in elkaar vallen is een flinke prestatie en ook de acteurs dragen bij aan de soms beklemmende en spannende sfeer. De release op dvd is een aanfluiting. De film staat er goed op, de verpakking glimt en die plastic band laat het er allemaal luxe uitzien, maar als het puntje bij het paaltje komt laat Dutch Filmworks het flink afweten. De film is een aanrader, maar het is wachten op een wat uitgebreidere release op dvd.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 2 mei 2006
Kijkwijzer: