DVD: Just like heaven

Lars (detulp050)
"Man ontmoet vrouw. Man wordt verliefd op vrouw. Vrouw wordt verliefd op man. Man en vrouw breken met elkaar vanwege wat-voor-reden-dan-ook. Man en vrouw hervinden elkaar." Voilá, het gemiddelde plot van de gemiddelde romantische komedie. Maar bij Just Like Heaven is er geen sprake van 'gemiddelde', want de hoofdrolspeler krijgt te maken met een hardnekkige (vrouwelijke) geest die maar niet uit zijn nieuwe appartement wil verdwijnen. Een nieuwe 'Ghost' of een geheel frisse blik op een nogal stoffig genre?

In Just Like Heaven zien we hoe David (Mark Ruffalo) op zoek is naar een appartement. Zijn enige criterium is dat er een comfortabele bank aanwezig is. Na een lange zoektocht stuit hij op een volledig gemeubileerd appartement dat al een tijdje leeg staat en ook nog eens voorzien is van een lekkere hangbank. Volkomen tevreden neemt hij zijn intrek en blijft vervolgens avond aan avond, vergezeld van een flink aantal biertjes, op de bank hangen. Al snel merkt de kijker dat hij verlaten is door zijn vrouw en daardoor verbitterd achter is gebleven. Tot de dag dat hij plotseling in zijn keuken oog in oog staat met een charmante jonge vrouw. Zij claimt dat hij in haar appartement is en hij andersom. Ze worden het er niet over eens, tot het moment dat ze beiden door hebben dat David de enige is die haar kan zien. Ze blijkt de vorige bewoonster te zijn; Elizabeth (Reese Witherspoon), een jonge ambitieuze dokter die een paar maanden daarvoor een ongeluk heeft gehad. In eerste instantie blijven ze ruziën, maar al snel beseffen ze dat er toch iets moet gebeuren. Maar is Elizabeth wel echt dood en bloeit er -tussen de ruzies door- niet iets op tussen de beide 'bewoners' van het appartement?

Zo zwart-wit als in de intro geschetst, zo erg is het gelukkig niet bij Just like Heaven. Tuurlijk, er komt een flink aantal clichés voorbij fietsen, en ja, het verhaal doet denken aan 'Ghost', maar toch kan deze film behoorlijk goed op eigen benen staan. Reese Witherspoon speelt wel aardig, maar Mark Ruffalo is de echte gangmaker in het geheel; zeker als hij in de film voor de charmes van Witherspoon lijkt te smelten. Helemaal grappig is de bijrol van Jon Heder, als helderziende komt hij een aantal keer voorbij in de film en weet de aandacht op die momenten volledig naar zich toe te trekken. Just Like Heaven is een leuke, frisse romantische komedie die lekker makkelijk wegkijkt.

Ook de DVD is prima voor elkaar. Beeld- en geluidskwaliteit zijn zoals je tegenwoordig mag verwachten en de dvd bevat een aantal extraatjes. Allereerst een commentaartrack met uitleg over de film van de regisseur; wel aardig om te horen, maar hij is wel erg blij met de film. De bloopers, die ook op de disc staan, zijn wel een beetje karig; zeker omdat het gemixed is met gewone beelden uit de film. 'The Making of Just Like Heaven' is wel aardig om te zien, maar verwacht geen spektakel. Tot slot vind je nog een aantal 'Deleted Scenes', die eigenlijk meer 'extended scenes' zouden moeten heten. Eigenlijk is vooral het alternatieve einde de moeite waard; zeer cliché-vermijdend.

Just Like Heaven is een lekker frisse film over liefde, het leven en afscheid nemen. Luchtige humor, sfeervolle beelden, spannende liefde en op sommige momentje een snufje verdriet. Klinkt als een standaard 'romkom', maar dan wel eentje die met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Lekker voor een romantisch avondje op de bank met vriend of vriendin. De release op dvd is prima te noemen. Just Like Heaven is binnen het genre zeker een aanrader!

Label: Dreamworks Releasedatum: 4 mei 2006 Waardering: