DVD: Seal - One night to remember

Lars (detulp050)

Al jaren is het vrij stil rond de (voormalige?) superster Seal; de imposante donkere man uit het Verenigd Koninkrijk met een pokdalige huid en een dijk van een stem. Met hits als Kiss From A Rose en Future Love Paradise leek het erop dat we nog veel van hem zouden horen. Maar niets bleek minder waar. Nadat de film 'Batman Forever' zijn muziek wereldwijd bekend maakte volgde het album 'Human Being' uit 1998; een grote deceptie voor Seal, het werd een grote flop. Zijn in 2001 uitgebrachte album 'IV' was muzikaal een groot succes, maar het bracht Seal niet terug in de internationale hitparades. Nu is Seal weer even terug met de release One Night To Remember. Een DVD met daarop het concert dat de Brit in juni 2005 samen met een 60-koppig orkest in Düsseldorf gaf.

Twee jaar geleden kwam er van Seal een Greatest Hits uit en alhoewel deze niet als best verkochte album kon worden genoteerd, belandde het in het thuisland van de Britse zanger toch op de 27e plek in de verkoopcijfers. Geen slecht resultaat voor iemand die al jaren geen grote hit meer heeft gescoord. Gelukkig voor Seal heeft hij namelijk een hele schare fans die het niet te doen is om zijn populariteit of hitvermogen, maar om zijn muziek. Tijdens het concert wordt duidelijk dat Seal absoluut goed kan zingen en dat de nummers die voorbij komen erg goed in elkaar zitten. Lekker soepel en met veel gevoel. Gevoel zit dan wel in de nummers, maar het zit niet altijd in de zanger. Dat blijkt uit de soms automatisch aandoende maniertjes die Seal op het toneel laat zien. Nergens krijg je het gevoel dat hij het fantastisch vindt om op te mogen treden voor dit publiek. Ook de sfeer is niet optimaal; er wordt geprobeerd een mix te vinden tussen een intieme en een grootschalige sfeer, waardoor het in beide gevallen net de plank misslaat. Gelukkig heeft het publiek er veel zin in en toegegeven, de meeste nummers klinken gewoon erg goed. Het 60 man tellende orkest dat Seal tijdens het concert ondersteunt is erg mooi om te horen, maar het haalt soms wel een beetje de kracht uit de liedjes.

Naast het concert krijg je bij deze release ook nog een CD met een registratie van het live concert. Jammer genoeg ontbreekt het nummer Let Me Sleep Beside You op de CD, waarschijnlijk uit gebrek aan ruimte. Ook vind je op de DVD een bonus: namelijk een half uur durende 'making of'. Wel aardig om te zien, zeker voor de fans. Tot slot de verpakking: in het hoesjes vind je een booklet met een soort tijdlijn van de avond van het concert, ondersteund door foto's. Het geheel is weer omvat door een glimmende kartonnen sleeve die de release een luxe uitstraling geeft.

Seal - One night to remember is een mooi concert met de beste nummers van Seal. Jammer genoeg is de sfeer niet altijd even geslaagd en mist het concert soms net de kracht om je van je plek te blazen. Ook lijkt het erop dat Seal net teveel op de automatische piloot doet om je het gevoel te geven dat hij het ook geweldig vindt om aanwezig te zijn. De DVD is zeer netjes uitgevoerd (ook qua extraatjes) en geeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. Al met al een geslaagde release van een middelmatig concert.

Label: Warner Music Releasedatum: 31 maart 2006