CD: Metric - Live it Out

Harry (Dinosaur_Sr)
Metric is een indie rock ensemble uit Canada. Onbekend hier te lande, maar vrij succesvol in Canada en de USA. Zo succesvol dat ze het nu ook in europa mogen proberen. Met hun tweede album Live It Out dat al geruime tijd in het Noord-Amerikaanse halfrond te krijgen was.

Drums, gitaar, bas, zangeres (al dan niet met enkele keyboardtoon). Mij deed het vanaf het begin denken aan vroegâh: Magnapop. Een gebrek aan adem wat ruimschoots werd gecompenseerd door een overdosis aan enthousiasme. Heerlijke niet-gecompliceerde gitaarrock. Snelheid gekoppeld aan subtiele onzorgvuldigheid. Metric heeft het vermogen om mooie foutjes te maken. En die zijn soms mooier dan de perfectie: dat ene vlekje, dat ene sproetje.

Mede door deze charmante imperfectie overtuigt dit album van Metric. Het klinkt oorspronkelijk. Niks gemaakt. Zet de muzieknop op elf, trek er een fles goedkope rode wijn bij open, en constateer dat dit gewoon een heel erg lekker indie-rock album is. Zo eerlijk als ze onbekend zijn. Verwacht geen Steve Vaïaans gitaarwerk. Het is evenwel een paar stapjes hoger dan het 'gaba - gaba - hey' tijdperk. Het lijkt dan ook niet op punkrock, dat zeker niet. Geniet van de stem van Emily Haines, altijd een klein beetje hees, een klein onbelangrijk geheim insinuerend. Ik ben waarschijnlijk de enige in Nederland die een Canadees accent intrigerend vindt (hulde aan Carol van Dijk van Bettie Serveert). De zang van Emily Haines voegt iets intiems toe aan deze muziek, en zorgt daarmee voor wellicht het meest bepalende contrast op deze cd.

Buy this car, to drive to work
Drive to work, to pay for this car

(uit: Hand$hake$)

Mijn favoriete tracks op dit album zijn Empty, wat heel lief begint, en daarna onverwacht hakkend losbarst, het felle geagiteerde Hand$hake$, Monster Hospital vanwege de drive en de "I fought the law"strofe, Patriarch on a Vespa alleen al vanwege de titel. Als ik ooit, Hades verhoedde, ja, ik criticaster, een band zou beginnen, zou ik het haar "Patriarch on a Vespa" noemen. De bonus-track op de cd, Dead Rock 'n Roll, valt dan weer uit de toon. Disco dreunen bekomen Metric niet, hoezeer een combinatie disco-indie ook 'in' is.

Voor meer Metric, zie ook hun website

Metric toont met Live It Out aan dat het indie-rock is in de categorie zangeres-met-band met iets extra. Waarvan acte.

Label: Last Gang Records Releasedatum: 27 september 2005