CD: Simon Webbe - Sanctuary

Danielle (Dansie)
Ook al gaf hij een soulful tintje aan de nummers van Blue, ik blijf op mijn hoede als een artiest met boyband-geschiedenis solo gaat. Zo ook bij Simon Webbe. Met zijn solo debuut gaat hij mijn verwachtingen echter behoorlijk te boven. Sanctuary is niet een verlengstuk van wat hij bij Blue deed, en lijkt totaal niet op wat we al kennen van andere artiesten. Simon is duidelijk een nieuwe, eigen weg ingeslagen.

Urban folk noemt hij het zelf, dat zou de stijl van Sanctuary moeten omschrijven. Maar wat is dan urban folk? Het is in ieder geval geen Usher-achtige RnB of rap zoals we dat van 50 cent kennen. Nee, op deze plaat vind je een mix van soulvolle zang, urban beats, poppy melodietjes en akoestische gitaren met daarbij nog kleine uitstapjes naar andere stijlen. Kortom: niet standaard, en je kunt er moeilijk een duidelijk label op plakken. Eén ding is zeker, de CD ligt lekker en gemakkelijk in het gehoor.

In het begin van de CD kom je meteen de eerste twee singles tegen. Dit zijn Lay Your Hands en No Worries. Deze nummers sluiten qua stijl goed op elkaar aan en staan symbool voor de algemene indruk van Sanctuary. Groot was mijn verbazing dan ook toen ik opeens een country deuntje hoorde opkomen in het nummer Time of Your Life. Hoewel dit mij behoorlijk tegenstond toen ik er bewust naar luisterde, bleek het later toch mee te vallen. Je zingt ook dit liedje al snel mee en de "andere" sound valt niet uit de toon. Hierbij helpt natuurlijk wel dat het daarop volgende Unjustified ook op eenzelfde manier rustig klinkt. Goeie overgangen zorgen er voor dat er veel mogelijk is op deze plaat.

Nog een goed voorbeeld van wat op Sanctuary allemaal wel niet kan is het caribbean nummer Star. Heerlijk vrolijk met een begeleidend koor ter ondersteuning is deze helemaal af. Spontaan vrolijk word ik er dan ook van, maar van andere nummers raak ik juist helemaal in een knuffelmood. De veelzijdigheid blijft bij deze plaat duidelijk een sterk terugkomend punt. Toch is het niet zo dat je de nummers afzonderlijk hoeft te spelen. Ook als je de CD gewoon in je CD-speler stopt en hem lekker laat spelen dan wisselt alles elkaar precies goed af. Het is dus niet een plaat die alleen geschikt is voor één gemoedstoestand, Sanctuary is gewoon altijd goed.

Mijn conclusie is dan ook dat Sanctuary echt de moeite waard is. Je begint met Lay Your Hands en No Worries, dan heb je nog Free en als laatste Sanctuary, het nummer waar de plaat zijn titel aan dankt. Dit zijn voor mij de topnummers en die zorgen er gewoon voor dat de hele CD van begin tot eind super klinkt. Simon bewijst dat hij meer talent heeft dan je over het algemeen nodig acht om in een boybandje te zitten. Mooi aan Sanctuary is ook dat Webbe vrijwel alle teksten zelf heeft geschreven, iets wat ik persoonlijk altijd hoog waardeer bij artiesten. Het feit dat die mooie teksten daadwerkelijk van hem komen, de verscheidenheid en de kwaliteit van de nummers maken het plaatje compleet voor mij. Voor een solo debuut ben ik onder de indruk en ik zou Sanctuary dan ook zeker aanraden aan ieder die maar van RnB, soul en/of pop houdt.

Label: Capitol Releasedatum: 27-01-2006 Waardering: