DVD: Joep (Onderdelinden)

Lars (detulp050)
Joep Onderdelinden is bij het grote publiek vooral bekend geworden met zijn rol als Siemen de Postbode bij het VPRO-programma Zaai. In andere komedieserie's speelde hij ook al kleinere rollen, maar zijn echte passie ligt toch echt op het toneel, in het cabaret. Afgelopen jaar deed hij bijna alle theaters aan met zijn show 'Strak' en daarvoor toerde hij twee jaar lang met zijn eerste soloprogramma Joep. Recent nog op SBS6 uitgezonden en nu door CNR uitgebracht op DVD.

Het eerste wat opvalt aan het programma Joep is de leegte. Het enige dat je voor je ziet is een leeg toneel met daarop Joep zelf. Geen decor, geen attributen, de aandacht is volledig gericht op het onderwerp. Veel mensen zouden zich er niet zo prettig bijvoelen; houden zich graag ergens aan vast of gebruiken een object als kapstop voor een verhaal. Joep Onderdelinden heeft het allemaal niet nodig. Hij schudt het verhaal zo uit zijn mouw: een verhaal over het leven gecombineerd met een rijke fantasie...

Joep Onderlinden blijkt te beschikken over een rijke fantasie en weet het publiek makkelijk mee te trekken in de soms absurde situaties die hij ons voorlegt. Joep is een cabaretprogramma waarin de actualiteit geen plaats heeft; alleen als toevallig raakvlak komt een gebeurtenis uit de echte wereld voorbij. Zo giet hij het verhaal van Hamlet in ons huidige koningshuis en stelt hij de hemel voor als een wat merkwaardige parenclub. Joep's gekke gedachtenkronkels, gecombineerd met zijn gave tot 'gekke-bekken-trekken' en het uiten van zijn meer dan originele gedachten weten bijna de hele tijd te boeien. Het is alleen wel jammer dat hij soms net iets te lang doorgaat op een bepaald onderwerp.

Op de DVD van Joep vinden we, naast de voorstelling zelf, ook nog een optreden van Joep Onderdelinden op de voorstelling van 'Hard Gelach' van 2005 in de Melkweg. Deze, ook al door SBS6 uitgezonden, korte voorstelling is wel aardig, maar het bekijken van een volledig programma van Joep Onderdelinden is meer de moeite waard. Het enige nadeel aan Joep is dat je wel continu vermaakt wordt, maar dat er eigenlijk op geen enkel moment een echte schaterlach ontstaat; qua humor komt het eigenlijk niet veel verder dan een glimlach.

Label: CNR Releasedatum: 28 januari 2006
Kijkwijzer: Waardering: