DVD: Mad Hot Ballroom

Michel (TripleM)
In 1994 werd een stijldansprogramma geintroduceerd in groep 7 van twee openbare scholen uit New York. Dit jaar krijgen ruim 6.000 kinderen van 60 scholen uit Manhattan, Brooklyn, de Bronx en Queens tien weken lang dansles. Uiteindelijk vindt een finale plaats, waarna slechts een schoolteam overblijft...

In de documentaire 'Mad Hot Ballroom' neem je een kijkje in een aantal openbare scholen in New York, om de veelal elf-jarigen te volgen op weg naar de finale van de danswedstrijd. Je ziet de deelnemers vanaf het eerste begin, waarin er nog heel wat fout gaat, tot aan de spannende finale waar zo naartoe geleefd wordt. Hoewel dat al leuk is om te zien, zie je in deze film nog veel meer. Je hoort leraren en schoolhoofden uitleggen waarom het programma zo belangrijk is, en zoveel meer is dan dansen alleen, en je volgt de kinderen ook buiten school. Ze vertellen over wat ze bezig houdt, de problemen die ze meemaken en wat ze later hopen te bereiken.

Het leuke aan 'Mad Hot Ballroom' is het vertederende van vaak kansarme kinderen die leren dansen, en daarbij belangrijke dingen leren voor de rest van hun leven. Je lacht om de gezichten van de jongens en meisjes terwijl ze tegenover elkaar staan, kijkt met verbazing hoe wijs een hoop van hen al zijn en huilt met ze mee als sommigen van hen de finale niet halen. En dat terwijl ze er zo hard voor gewerkt hadden en er nog harder op gehoopt hadden. Leuk ook, is om te horen van hun leraren dat de kinderen die meedoen aan het programma veranderen. Een jongen die al met een been in de criminaliteit stond, werd een echt heertje, en een meisje met gedragsproblemen doet in alle opzichten veel beter haar best sinds ze aan het programma deelneemt.

Een Oscar zal deze film niet krijgen, laat dat gezegd zijn. Het camerawerk is niets, maar dan ook niets bijzonders. De muziek had zo uit 'The Sims' kunnen komen, op de muziek die bij het dansen gebruikt wordt na. Je hoort muziek waarbij de kinderen hun dansen leren, zoals de merengue, rumba, tango en de jive.

Ik verwachtte eigenlijk een zoetsappige film over jongeren die de sterren van de hemel dansten ondanks allerlei tegenslagen. Zo'n film zou het vast ontzettend goed doen, gezien het recente succes van 'Dancing With The Stars'. In plaats daarvan heb ik naar iets uit het echte leven gekeken, en ondanks mijn foutieve verwachting ben ik alles behalve teleurgesteld. Met een grote glimlach heb ik gekeken naar de kinderen van de verschillende openbare scholen, de spontaniteit van de kinderen en de betrokkenheid van hun leraren heeft me ontroerd. 'Mad Hot Ballroom' is het kijken meer dan waard.

Label: Paramount Releasedatum: 16-02-2006 Waardering: