DVD: Unborn But Forgotten

Sabine (sbientje)
Unborn But Forgotten is een Zuid-Koreaanse film. Natuurlijk is Unborn But Forgotten de internationale titel, de oorspronkelijke naam van de film is Hayanbang. De film begint meteen met een volwaardige horrorscène, veel bloed en een badkuip. De sfeer valt direct op, donker en simpel, zonder overtollige Amerikaanse horror-poespas. Geen hard gegil, geen smerige effecten, de Aziatische films moeten het duidelijk hebben van de sfeer en het verhaal.

Vervolgens maakt de film een sprongetje en begint het echte plot. Journaliste Soo-Jin volgt detective Choi voor een reportage. Choi is bezig met een zeer vreemde zaak. Verschillende vrouwen sterven 15 dagen na het bekijken van een website. Soo-Jin kan haar nieuwsgierigheid niet bedwingen en bekijkt de site ook. Met twee weken om zichzelf van een wisse dood te redden, gaat ze op onderzoek uit.

Klinkt bekend? Kan kloppen, de film vertoont enigszins overeenkomsten met The Ring en FearDotCom. Helaas is dit meteen een minpunt, het geheel komt een beetje over als een uitgekauwd verhaal. Een paar onverwachte wendingen zitten er wel in, maar de film komt nergens lekker op gang. Behalve het weinig originele verhaal is het tempo van de film ook ontzettend laag. Er gebeurt relatief weinig en dat maakt het al snel een beetje langdradig.

Het acteerwerk in deze film is daarentegen dik in orde. De acteurs zetten hun rol erg geloofwaardig neer. Het is behoorlijk jammer dat sommige personages niet wat dieper uitgewerkt worden. Zo ben ik bijvoorbeeld erg benieuwd wat de voorgeschiedenis is van Choi en Soo-Jin. Helaas komt dit in de film totaal niet aan bod.

Regisseur Lim Chang-Jae, die met deze film zijn regiedebuut aflevert, heeft zonder twijfel veel verstand van mooie shots en aparte invalshoeken. Het is alleen zonde dat hij dit niet wat beter gebruikt om wat meer tempo en spanning in de film te brengen. Ook zonder bloed en special effects kan een film behoorlijk angstaanjagend zijn, maar Unborn But Forgotten is dat geen enkel moment. Zelfs mijn meekijkende moeder, die horror normaal gesproken veel te eng vindt, heb ik niet kunnen betrappen op wegkijken of opschrikken. En het zal toch niet de bedoeling zijn geweest van Chang-Jae om een horrorfilm te maken die niemand eng vindt...

Label: Total Film Releasedatum: 16 augustus 2005
Kijkwijzer: