Nuon Solar Team - De Nuna 3

Claudia Angenent
Hoe is de Nuna 3 opgebouwd
De zonnecellen die op Nuna 3 gebruikt worden zijn Gallium-Arsenide Triple Junction cellen die behoren tot de beste ter wereld. Deze cellen zijn opgebouwd uit drie lagen. Daarbij wordt het zonlicht dat is doorgedrongen door de bovenste laag en anders niet zou worden benut, nog opgevangen door de tweede en zelfs nog de derde laag. De hoeveelheid zonne-energie die omgezet wordt in bruikbare elektrische energie wordt uitgedrukt in de efficiëntie van de cellen. Bij Nuna 3 betekent dit dat 26 procent van het zonlicht door de cellen omgezet wordt in elektrische energie.
Met energie alleen ben je er natuurlijk niet. Het ontwerp van de wagen is ook erg belangrijk. De bovenkant van Nuna 3 is enkel gekromd, terwijl de bovenzijde van Nuna 2 dubbel gekromd was. Dit houdt in dat de bovenkant alleen in lengterichting is gekromd en niet in dwarsrichting. Hierdoor ontstaat meer zonnecel oppervlak en is vormvastheid na het aanbrengen van de cellen een grotere zekerheid. Daarnaast is de canopy (het dakje van de coureur) ruim 20 cm verder naar achteren geplaatst om de verstoring van de stroming nog verder uit te stellen. Het overgrote deel van de wagen is door de teamleden zelf gebouwd bij de TU Delft. Na het vastleggen van de buitenste vorm van Nuna 3 konden de grote mallen gefreesd worden. Deze mallen werden naar onze werkplaats op de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (LR) gebracht. De productie van het chassis uit koolstof en aramide gebeurde in het koolstoflaboratorium van LR. Het koolstof werd geleverd door Ten Cate Advanced Composites en aramide door Teijin Twaron. Het chassis is een monocoque-constructie, wat inhoudt dat het een zelfdragende constructie is waardoor een buizenframe niet nodig is. De productiemethode die hiervoor gebruikt werd, heet vacuüminjectie. Deze methode verzekert een optimale verspreiding van de hars en een minimaal gewicht. Hier zijn de overige specificaties van de Nuna 3.

Op naar de race
Om de twee jaar wordt in Australië het wereldkampioenschap voor zonnewagens gehouden. De World Solar Challenge is een 3000 km lange race dwars door het Australische continent. De deelnemende teams starten op 25 september in Darwin. Wie als eerste over de finish in Adelaide rijdt, wordt de nieuwe wereldkampioen. Dit jaar wordt deze prestigieuze race voor de achtste keer georganiseerd. Tijdens de vorige twee edities (in 2001 en 2003) eindigde het Nuon Solar Team als winnaar.

Tijdens de race rijden ze op de Stuart Highway, de openbare weg die Darwin met Adelaide verbindt. Niet alleen de deelnemende zonnewagens met hun konvooi zullen deze weg gebruiken, maar ze zullen ook gewone wagens en de beruchte roadtrains tegen komen. Dit houdt in dat iedereen zich strikt aan de verkeersregels en eventuele snelheidsbeperkingen moet houden. De maximale snelheid ten zuiden van Alice Springs is beperkt tot 110 km/uur. De race vindt elke dag plaats van 08:00 tot 17:00 uur. Een meereizende wedstrijdcommissaris zorgt dat deze tijden precies aangehouden worden. Daar waar een zonnewagen om 17:00 uur is, daar wordt gestopt en een kamp geslagen. Dit betekent een grote logistieke organisatie.

Nuna 3 wordt tijdens de race begeleid door een konvooi. Dit is een eis vanuit de organisatie, maar ook een belangrijk aspect om de race te winnen. De zonnewagen wordt vooraf gegaan door 3 konvooiwagens en gevolgd door 2 volgwagens en andere ondersteunende voertuigen. De eerste volgwagen, die we ‘Mission Control’ noemen, is na Nuna 3 de belangrijkste wagen in het konvooi. Alle belangrijke gegevens die de sensoren in Nuna 3 verzamelen, worden draadloos naar deze wagen doorgestuurd. Op basis van deze informatie en andere factoren - zoals de weersomstandigheden - wordt de strategisch beste rijsnelheid bepaald.

Ongeveer 30 teams uit de hele wereld nemen deel aan de race. De voornaamste concurrenten van het Nuon Solar Team komen uit de Verenigde Staten en Australië. In de vorige World Solar Challenge finishte Aurora van RMIT (Royal Melbourne Institute of Technology) als tweede en de zonnewagen van het befaamde MIT (Massachusets Institute of Technology) als derde. Deze teams zullen in september 2005 ook aan de start verschijnen.

Het Nuon Solar Team 2005
Jorrit Lousberg
Teamleider
Anne-Marie Rasschaert
Aerodynamica / PR
Barend Lubbers
Ontwerp zonnepaneel
Frank van den Hoogen
Mechanica
Jeroen Bink
Telemetrie
Job van de Kieft
Ergonomisch Ontwerp / Productie
Laura Bronkhorst
Logistiek
Oskar van Dijk
Overzicht Ontwerp en Productie
Sander Zijlstra
Mechanica
Véronique Duponselle
Financiën
Vinay Ramnath
Aërodynamica / Mechanica


We wensen het team veel succes in september!