Interview: Lostprophets

André (Dr.E)
Gelukkig zijn de heren ook bereid om over meer serieuze zaken te praten, zoals over hun zojuist verschenen album Start Something.

Waar staat 'something' in de albumtitel 'Start something' voor?
Oliver: "Dat kan eigenlijk alles zijn. Behalve moord of het gebruik van drugs natuurlijk. Alles waar je van droomt, bedoelen we er eigenlijk mee. We vragen onze fans om te vechten voor datgene wat ze echt willen bereiken. Blijf niet alleen maar volhouden dat je zo graag in een band wilt spelen of iets dergelijks, maar doe het gewoon! Anders zou je je hele leven ergens van dromen, maar er nooit aan beginnen."

'Start Something' is geproduceerd door Eric Valentine, die eerder onder meer werkte met de Queens Of The Stone Age en Smashmouth. Ik heb het idee dat jullie album een soort combinatie is geworden van het rauwe geluid van QOTSA en het meer 'poppy' Smashmouth. Zijn jullie het daar mee eens?
Chiplin: "Onze 'sound' is inderdaad net als QOTSA erg rauw, maar ik zou onze muziek niet willen vergelijken met de muziek van Smashmouth."
Oliver: "Ik heb meer het idee dat we als onszelf klinken. Volgens mij is dit album niet meer pop of meer commercieel dan ons vorige album. We zijn juist meer de harde 'heavy' kant op gegegaan, vind ik."

Maar ik zeg niet dat dit album meer poppy klinkt dan het vorige album!
Oliver: "Shut up, dan! Haha."
Chiplin: "Als je alleen de QOTSA had genoemd had ik er wel mee in kunnen stemmen."
Oliver: "Ik vind dat ons album beter klinkt dan die van QOTSA eigenlijk! Eric (Valentine, red.) vond ook dat hij met 'Start Something' zijn beste album ooit had afgeleverd. Ik weet niet of die dat tegen elke band zegt, maar het is natuurlijk wel iets waar hij naar streeft. Maar om nogmaals op Smashmouth terug te komen; dat is een band die puur op de commercie is gericht. Als je bedenkt hoe uniek de muziek van het eerste album vier jaar geleden was; er was geeneen band die ook maar in de buurt kwam van wat wij maakten! Toen werden we nooit als een 'commerciële' band gezien. Het is grappig om te zien hoe dat album binnen een periode van drie jaar om is geslagen van 'post-hardcore' naar commercieel en mainstream. Terwijl het precies dezelfde plaat nog is; wij hebben er niets aan veranderd!"

Hoe is dat te verklaren dan?
Oliver: "Ik heb echt geen idee!"
Chiplin: "Het heeft te maken met de verwachtingen van de mensen en het moment dat ze in aanraking zijn gekomen met de band."
Oliver: "Wij hebben nooit de intentie gehad om een grote, goed verdienende, pop/rock band te zijn. Toen wij ons eerste album maakten, was dat nou niet de mainstreammuziek waarmee je groot geld kon verdienen. Maar het was wel de muziek waar wij echt van hielden."

Ian en Lee deden enkele weken geleden een live radio-interview op radio 3FM. Ze zeiden daar dat ze tijdens het maken van 'The Fake Sound Of Progress' eigenlijk geen idee hadden waar ze mee bezig waren. Hoe kijken jullie nu terug op dat album?
Chiplin: "We zijn trots op wat we hebben bereikt met dat album."
Oliver: "Moet je zien hoe ver we zijn gekomen door die plaat! Er werd ons verteld dat we maximaal drieduizend stuks van die cd zouden verkopen. Het zijn er ongeveer 360.000 geworden! Vanuit dat perspectief gezien was het natuurlijk een fantastische plaat. Maar eigenlijk was het niet meer dan een verzameling van ideeën die we tussen 1997 en 2000 hadden en die we op een cd hebben gezet. Voor dat we dat album gingen maken hadden we pas dertig keer echt opgetreden! Je kan je dus wel voorstellen dat we niet echt een idee hadden wat de 'kids' wilden. Voordat we aan 'Start Something' begonnen hadden we er meer dan duizend optredens opzitten, waardoor we betere muzikanten zijn geworden, met betere ideeën. Daarnaast weten we beter welke nummers live goed gaan werken en welke niet."