CD: Redrama - Everyday Soundtrack

Thijs (Tony_Montana67)
"Plof", met een doffe klap valt er een pakketje op de mat. Gehaast maak ik het open, want ik ben al aan de late kant en ik heb geen zin om op vertraging bij de NS te rekenen. In mijn tas is nog voldoende ruimte, dus de cd kan wel mee. Keurig op tijd spring ik in de bijna wegrijdende trein en ga zitten. De komende 2 uur heb ik niets te doen, dus ik kan lekker van m'n nieuwe aanwinst genieten. Tot mijn grote teleurstelling gaat ongeveer ieder nummer langs me heen. Was dit dan de zoveelste hype die eigenlijk niets voorstelde?

Omdat ik toch een review moest schrijven, besloot ik de cd nog een keer te luisteren. Het CD ROM-laatje van mijn enigszins verouderde laptop schoot open en ik deed de cd erin. Na 3 minuten wachten hoorde ik nog steeds niets en wat ik ook probeerde, er kwam geen geluid uit de labtop. Mijn niet al te florisante humeur daalde nog verder. Dan maar in m'n stereo met een draadloze koptelefoon luisteren en daarna een afzeikreview schrijven.

Helaas lukte dat laatste ook niet. Met koptelefoon op klonk het album al een stuk beter. In eerste instantie hoorde ik alleen maar een stem die leek op Bubba Sparxxx met lichte E-On en Eminem invloeden en de beats waren standaard en ongeïnspireerd, toch...?

Niet dus! Wat doe je als niemand je kent? Juist ja, je stelt je voor. Dat doet Redrama in "Hang It Up", wat tevens zijn debuutsingle is. Echt bijzonder is het allemaal niet, maar op de dansvloer zal dit nummer zeker aanslaan. "Knuckleheadz" heeft een zeer dope beat die wat doet denken aan het aloude spel "Digger", de raptechniek van Redrama blijkt hier ook wat beperkt te zijn, maar de teksten zijn wel sterk. Hij zet zich af tegen de verloedering van de scene.

Nowadays kids got they hip hop from the gift shop for Christmas, thinking
the shit´s hot / But it´s not really / Most of it´s Milli Vanilli /

"If You With That" is niet echt de moeite waard. Een irritant refrein en een "zenuwbeat" verpesten het nummer danig. "Stand Strong" daarentegen is een prima nummer. Er zijn prettige reggae-invloeden te horen. Er zullen vast tal van mensen zijn die vinden dat een blanke daar nooit gebruik van mag maken, die mensen moeten dit nummer maar eens luisteren, grote klasse!

"A Day At A Time" begint duister, maar wordt daarna een up-tempo nummer wat gewoon goed klinkt. "You" is een standaard nummer over liefde, niet slecht, maar ook niet bijzonder. "This Is What It Sounds Like" is wederom een nummer dat het goed zal doen in de clubs, Redrama klinkt op deze track als Eminem en de beat lijkt op een beat van Dr. Dre.

"Babylon" is een hoogtepunt op de cd. De beat is moddervet, de tekst ijzersterk en de reggae-invloeden op z’n plaats. Hoe vaker ik dit nummer hoor, hoe beter ik het ga vinden. "Everyday Soundtrack", de titeltrack van deze cd, gaat over zijn dagelijkse leven in Helsinki. Dit is sinds "Grandmaster Flash’s The Message" al talloze keren gedaan. Redrama’s versie is aardig, maar ook niet meer dan dat. "Kill It With Hip Hop" is een prima track. "Avarage Assholes" begint met een domme intro waar een aantal mensen doen alsof ze dronken zijn, maar daarna gaat het de goede kant op. Redrama wordt op dit nummer bijgestaan door Alien Allies. "Raindrops" is het laatste nummer van de cd, een up-tempo nummer met een donkere beat, een waardige afsluiting van een verrassend goede cd.