Project Zero: Mask of the Lunar Eclipse

Project Zero: Mask of the Lunar Eclipse is het vierde deel in de survival-horrorserie Project Zero, of in andere delen van de wereld: Fatal Frame. Dit deel kwam in 2008 al uit voor Wii in Japan, maar is nu geremasterd voor de nieuwe consoles en omdat Koei Tecmo toch al bezig was, hebben ze het in één moeite door vertaald voor het Westen.

In Project Zero: Mask of the Lunar Eclipse begeef je je op het verlaten eiland Rogetsu, waar eens in de tien jaar een Kagura-festival plaatsvond. Tijdens het festival werden vijf meisjes ontvoerd. Later werden ze gevonden maar waren ze hun geheugen kwijt. Nadat jaren later twee van de vijf onder mysterieuze omstandigheden zijn omgekomen, keren de overige drie meisjes, samen met de rechercheur die ze nooit bij de ontvoering vond, terug naar het eiland om te ontdekken wat er werkelijk is gebeurd.

Project Zero: Mask of the Lunar Eclipse (Foto: Koei Tecmo)

Zoals in alle games in de reeks gebruik je de Camera Obscura om geesten te fotograferen, damage te doen en ze vaak weg te jagen. De speciale camera kan ook worden geüpgraded met krachtige lenzen, betere filmrolletjes en verschillende hulpstukken om er een effectiever wapen van te maken tegen de geesten van Rogetsu. Dan is er nog de Spirit Torch die maanlicht bundelt om meerdere geesten tegelijk af te weren.

De graphics van Project Zero: Mask of the Lunar Eclipse hebben een flinke update gekregen. Het creëert een horrorsfeertje zoals in Ringu en Yu-O n en andere Japanse films. Je merkt wel dat andere gameplay-elementen de tand des tijds niet hebben doorstaan. Opslaan kan bijvoorbeeld alleen bij speciale lampen, maar die staan vaak net bij het begin van een nieuw gebied. Nu kun je daar steeds terug naartoe lopen, maar dat haalt je wel uit het verhaal. Als je wel helemaal in het verhaal blijft en gewoon doorgaat zonder even terug te gaan om te saven kun je aardig wat tijd verliezen mochten de geesten je alsnog te pakken krijgen.

Een ander probleempje van Project Zero: Mask of the Lunar Eclipse is dat het verhaal lekker creepy is en maar sporadisch met flashbacks terug naar die ontvoeringen verteld wordt. Wel wordt er veel via krantenknipsels, dagboekaantekeningen en notitieboekjes verteld, maar deze zijn te missen waardoor je soms delen uit het verhaal mist als je niet goed zoekt. Daarnaast zijn de bewegingen van de personages best traag. Toen de tutorial me vertelde hoe ik moest rennen dacht ik even dat het gewoon niet werkte. De zaklamp, die nodig is om verborgen voorwerpen te vinden, is eveneens moeilijk te richten. De Camera Obscura zelf voelt ook log waardoor je echt moet wennen als je in de haast op een geest aan het mikken bent om een foto te maken. De deadzone instellen hielp bij me.

Tussen grote gevechten met agressieve geesten door, kom je ook ‘vriendelijke spoken’ tegen die enkele seconden verschijnen en een moment uit het verleden demonstreren. Deze kunnen worden gefotografeerd als je snel genoeg bent, maar ze dienen ook om spelers te laten weten dat ze de goede kant op gaan. De eerste keer als dat uitgelegd wordt ben je de uitleg aan het lezen en is het spook weg. Grrrrr …… savegame laden dan maar om de uitleg meteen weg te doen en de foto te maken.

De klassieke, op fotografie gebaseerde gameplay en zeker het verhaal van Project Zero: Mask of the Lunar Eclipse maken het tot een van de beste in de serie. Deze remaster is grafisch zeker sterk verbeterd is ten opzichte van de Wii, maar de makers hadden meer aandacht mogen geven aan de besturing en enkele gameplay-elementen met wat modernere inzichten mogen vervangen. Fans van Japanse horrorverhalen of survivalhorror gaan er alsnog plezier aan beleven, maar je moet wel door wat Wii-tijdperk mechanics heen kijken.

Gespeeld op PlayStation 5. Ook verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox Series X|S, Xbox One, Switch en pc.