Final Fantasy XIV - Patch 6.3

Met de komst van Patch 6.3 genaamd Gods Revel, Lands Tremble leren we in de verhaalmissies wat er in de onvermijdelijke maar nog niet aangekondigde nieuwe uitbreiding staat te gebeuren. Met het fantastische verhaal dat Endwalker heeft hebben de scriptschrijvers de lat hoog gelegd. Nu onze wereld en de Source gered zijn komt de dreiging van de gevallen wereld, de Thirteenth. Daar komen de vijandige voidsent vandaan, die we al eerder wel eens tegen zijn gekomen. In de verhaalmissies wordt er dit keer naar toe gewerkt wat daar de dreiging is. Ze hebben in ieder geval alweer een nieuwe favoriet erin geschreven: het nieuwe personage Zero.

Tijdens het verhaal zul je een nieuwe dungeon tegenkomen voor vier personen. Zoals in zoveel dungeons ga je tegen drie bosses vechten en moet je allerlei vijanden op weg er naar toe verslaan. De eerste twee bosses zijn niet echt heel lastig. Ik ga er altijd blanco in en alle mechanics waren vrij duidelijk, op een “waar moet ik kijken tijdens een speciale attack” na. De laatste boss is wel een pittigere. Veel AOE, doe je iets verkeerd dan heb je een Doom-vloek op je en mag de healer je helpen, anders ben je instant dood na 10 seconden. Gelukkig speel ik White Mage, een healer. Dan wordt de dodelijkste mechanic van dat gevecht in ieder geval opgelost.

Final Fantasy XIV Online: Gods Revel, Lands Tremble (Foto: SQUARE ENIX)

Niet alleen een dungeon staat je te wachten, maar ook een nieuwe trial. Deze doe je met acht personen. Hierin zitten naast de tankbusters, dps- en healer-checks ook een puzzel. De arenavloer wordt verdeeld in een paar cirkels en de groep mag gaan anticiperen waar je moet gaan staan om geen enorme kamehamehaaaaaaaa naar je geslingerd te krijgen. En uit de eerste ervaring: daar ga je morsdood van. Heb je de trial door en speel je het met twee vingers in je neus dan is er nog een Extreme-versie, moeilijker dus, waarbij wel alle acht spelers moeten weten wat ze wanneer moeten doen. Wil je nog meer uitdaging dan is er een Unreal-variant van een oudere trial: Containment Bay P1T6. De Eikon Sophia gooit er daar nog een schepje bovenop van wat ze al eerder deed. Alvast een waarschuwing: alleen voor de diehards.

Myths of the Realm, Part 2: Euphrosyne, het tweede deel van de nieuwe alliance raid, is ook te vinden in Patch 6.3 van Final Fantasy XIV - Endwalker. In deze content voor 24 spelers ga je verder uitzoeken waarom The Twelve zich opeens laten zien en waarom ze je testen door tegen je te vechten. Een goede bron voor weer betere gear, en als healer heb je meer te doen. Dat komt vooral omdat het voor iedereen nieuw is en er altijd wel iemand is die het voor het eerst speelt. En je gaat gegarandeerd dood door bepaalde mechanics waarvan je niet kon weten wat er zou gebeuren. Geen ramp, eens moet de eerste keer zijn. Wil je een nog wat moeilijkere alliance raid dan moet je nog even wachten, want pas in Patch 6.31 komt de wat oudere The Omega Protocol maar dan in Ultimate moeilijkheidsgraad.

Voor mensen die niet zo graag met anderen een MMO doen of geen zin hebben in een wachtrij: er zijn nu meer dungeons toegevoegd die je met NPC’s kan spelen. In plaats van drie andere spelers kies je wie er van je NPC’s beschikbaar zijn om de klus te klaren. Het gaat natuurlijk trager omdat de AI niet de ervaring heeft die andere spelers hebben, maar het scheelt je weer wat wachten als je DPS speelt. Dit keer zijn de dungeons die in het verhaal van Heavensward voorkomen solo te spelen.

Er zijn ook andere nieuwe verhalen te volgen, zoals Tataru’s Grand Endeavor, een nieuwe custom delivery in Old Sharlayan en ook twee missies om wat meer achtergrond voor wat belangrijke voidsent die je bent tegengekomen in eerdere 6.x contentpatches. Wil je eens wat rust hebben, dan komt het vast goed uit dat Island Sanctuary weer wat nieuwe bouwwerken, voorwerpen en dieren heeft. Dit paradijselijke eiland is zeg maar je rustplek waar je geen vijanden hebt, materialen verzamelt om dingen te bouwen, of gewoon even gaat vissen of met anderen rond gaat hangen. Er zijn ook wat verbeteringen aan de gebruikersinterface gedaan zodat het allemaal nog makkelijker gaat.

Zelf ben ik naast het verhaal, dungeons, trials en de raids ook bezig met de nieuwe Leap of Faith in de Gold Saucer. Je moet een hindernisbaan nemen. Het einde haal je alleen met juiste timing en dergelijke, maar ja, jezelf verbeteren is zo verslavend … En eindelijk: er zijn nieuwe huizen beschikbaar gekomen, dus ik heb mijn bod al gedaan. Hopelijk hoor ik binnen een week of ik een van de gelukkigen ben die zijn eigen huisje heeft. Want dan begint de endgame pas echt: geld en materialen verzamelen om het aan te kleden. En anders wordt het wachten op een volgende ronde. Alweer.

In juli zullen we waarschijnlijk de eerste trailer van de nieuwe Final Fantasy XIV-uitbreiding zien tijdens FFXIV Fanfest USA. Pas in januari 2024 zal in Japan alles onthuld worden. Dat wordt wachten dus, maar niets doen is er niet bij, want er zullen nog kleine content patches zoals deze Patch 6.3 uitkomen. Een derde deel van de alliance raid, wat nieuwe extreme trials, vervelen hoeven spelers zich zeker niet.