Chained Echoes

Indie-developer Matthias Linda begon zeven jaar geleden te werken aan een idee dat hij had voor een nieuwe RPG. In 2019 werd zijn Kickstarter een succes en kreeg hij wat meer geld en hulp om zijn game Chained Echoes af te te maken. En we kunnen nu al zeggen: het was het wachten waard.

Chained Echoes speelt zich af in Valandis. Het verhaal begint een paar jaar voordat de gebeurtenissen in de game van start gaan. Het is oorlog tussen de drie koninkrijken en een groep huurlingen heeft de opdracht gekregen een vreemde edelsteen, die veel te veel macht aan een van de partijen geeft, kapot te slaan. Dat lukt, maar het veroorzaakt een enorme explosie waarbij vele doden vallen. De drie koninkrijken hebben daarna een wapenstilstand, maar verschillende politieke en bovennatuurlijke krachten willen de oorlog weer aanwakkeren. Jouw team dat door het lot samenkomt heeft een doel: deze oorlog stoppen.

In de eerste uren van het spel zul je met verschillende hoofdrolspelers aan de gang gaan, die elkaar uiteindelijk tegenkomen en een team gaan vormen. Op deze manier leer je langzamerhand de hoofdrolspelers en wat hen beweegt kennen. Ook de geschiedenis en huidige toestand in de wereld wordt langzaam duidelijk. Dat is veel fijner dan een hele lange intro waarin je veel te veel te zien krijgt waardoor het niet blijft hangen.

Chained Echoes (Foto: Deck13)

Je speelt onder andere met Glenn, die verantwoordelijk is voor de explosie en leeft met enorme schuldgevoelens. Dan hebben we ook nog prinses Lenne, die de oorlogszucht van haar broer leert kennen en samen met lijfwacht Robb op pad gaat om de haar broer te stoppen. Sierra lijkt een simpele dief die vooral meewaait met de wind die haar het best uitkomt om de soldaten te mijden. En zo zijn er meer verschillende personages in het bonte gezelschap. Een nadeel, de optionele teamleden hebben niet zo’n enorm uitgewerkt verhaal, dus daar krijg je een veel mindere band mee.

Het verhaal is typisch JRPG, zeker niet superverrassend of anders dan dat we al kennen. Waar Chained Echoes in uitblinkt is het vechtsysteem. Het is turn-based maar met verschillende mechanics die in het genre vernieuwend zijn. Het belangrijkste systeem is de ‘Overdrive’ die werkt als een thermometer. Je hebt een meter die een stuk geel, groen en rood is. Elke actie: basisaanvallen, skills of verdedigen, heeft invloed op de meter, waardoor het niveau van de meter wordt verhoogd of verlaagd.

Je wil die Overdrive-meter zo snel mogelijk in het geel krijgen en daarna houden. Als je dat doet, doe je namelijk meer damage, krijgt minder damage van vijanden en skills kosten minder tp-punten. Mocht de meter door je acties in het roodgekleurde stuk van de meter komen dan gaat juist alles in het nadeel voor je werken. Hierdoor ga je geen skills continue spammen, maar let je op welke je gaat gebruiken. Je ziet vooraf welke invloed de geselecteerde actie op de meter gaat hebben. Soms zal een skill random uit voordelig werken en je meter weer iets doen terugzakken. Of je wisselt een teamlid tijdens het gevecht omdat alle aanvallen van het huidige teamlid je in het rood zouden krijgen.

Chained Echoes (Foto: Deck13)

Er is nog veel meer te vinden in de combat van Chained Echoes, zoals een ultieme aanval die één teamlid kan uitvoeren waarna je die meter weer moet opbouwen. Weer een keuze: wanneer en wie laat je deze doen, want iedereen heeft weer een andere unieke teamaanval. Wanneer je het allemaal wel onder de knie hebt en je weet wanneer je leden moet wisselen en allerlei aanvallen zoals gif, elemental, melee, bufs en debufs in een mooi cadans kunt gebruiken om die meter maar onder controle te houden krijg je een Sky Armor, een gigantische robot, tot je beschikking. De mechanics veranderen en dan mag je weer opnieuw leren hoe je het efficiëntst gevechten aan gaat. Dat houdt de combat erg gevarieerd en word je het niet snel zat.

Er zijn ook allerlei ergernissen uit andere games in Chained Echoes aangepakt. Het levellen van al je teamleden is heel fijn gedaan. Je hoeft namelijk niet te grinden voor xp. Boss fights geven je een of meerdere Grimoire Shards. Met deze shards kun je alle teamleden weer nieuwe skills en passive buffs laten leren of hun attributes verhogen. Je verdient door te vechten SP, waarmee je bestaande wapens, armor en skills kunt upgraden. Er zijn geen random gevechten, dus je ziet alle vijanden op de map. Eenmaal verslagen blijven de meesten weg, sommige vijanden respawnen wel. Daar zou je kunnen grinden, maar echt nodig is het niet.

Boss fights kunnen lastiger zijn, maar we hebben het hier niet over Souls-like. Ga je dood, dan mag je het meteen weer opnieuw proberen, je hoeft geen tyfuseind te lopen naar je laatste encounter. Na elk gevecht wordt de hp en tp van al je teamleden weer aangevuld. Hierdoor hoef je dus niet in spaarstand te gaan vechten, maar is elk gevecht weer all-out met skills die tp kosten.

Chained Echoes is een game die niet zou hebben misstaan in de golden era van JRPG’s. Nu spelen we niet meer op SNES, maar op de hedendaagse consoles is het nog steeds een fantastische JRPG. Achter al die pixel-art zit een pareltje met vernieuwende gameplay. Een must-have voor de fans van het genre.

Gespeeld op Switch, ook verkrijgbaar voor PlayStation, Xbox en pc.