Outriders: Worldslayer

Outriders werd uitgebracht in april 2021. De combat voelde goed, de loot en alle mods zorgden voor veel soorten builds om de content meerdere keren te doorlopen in steeds hogere moeilijkheidsgraden, tiers genaamd. Zeker met Expeditions die met een patch kwamen was het krijgen van betere loot hard nodig om de hoogste tiers te verslaan. Het verhaal daarentegen was vrij standaard. Outriders: Worldslayer is een uitbreiding die verder gaat met het verhaal terwijl het loot- en tiers-systeem verder uitgebreid wordt voor een nieuwe endgame.

Even een korte recap van het verhaal. In Outriders ontvluchten de laatst overgebleven mensen de Aarde om de verre wereld van Enoch te koloniseren. Outriders, speciale soldaten, moeten de planeet verkennen voordat ze de kolonisten uitladen. Natuurlijk gaat het bij aankomst mis wanneer een mysterieuze elektromagnetische storm, de Anomaly genoemd, alles wat hij tegenkomt vernietigt. Sommige mensen veranderen ook door die storm, die worden Altered genoemd. Dertig jaar later, zit de mensheid vast in dezelfde vallei waarin ze zijn aangekomen, maar nu in een burgeroorlog met opstandelingen die een Altered volgen. Bovendien heeft de Anomaly de dieren en andere soorten wezens veranderd, waardoor je niet alleen aangevallen wordt door de opstandelingen.

Outriders: Worldslayer (Foto: Square Enix)

Outriders: Worldslayer bouwt voort op bovenstaand verhaal. Als je de credits ziet rollen dan weet je wat de Anomaly is. De uitbreiding sluit ook andere losse eindjes door de Altered Ereshkigal, die hen leidt. Bovendien is er veel meer lore in het verhaal, de omgeving en de bijbehorende endgame-content om zo meer te weten te komen over de eerdere bewoners de Pax, hun relatie met Enoch in het verleden en hun vermogen om de Anomaly te benutten. Dat is prettig, dan is het verhaal nu eens afgesloten. Natuurlijk kan er een nieuwe uitbreiding of vervolg komen, maar we weten nu meer over de wereld waarin het zich afspeelt.

Je zou met al die loren en eindjes afronden kunnen denken: dat is vast een flinke singleplayer-verhaal in deze uitbreiding. Dat valt wat tegen, want je ziet het einde al in twee of drie avondjes. Je kunt meteen met je bestaande character verder in het verhaal, met alle gear die je verzameld had. Dan gaat vooral het begin heel snel, want ja, als je de hoogste tier in de basisgame met je build al kon verslaan, dan is de verhaalmodus een eitje. Heb je Outriders niet gespeeld, of alleen ooit een keer de verhaalmodus doorlopen, dan kun je ook kiezen voor een nieuw personage die al uitgerust is met aardige gear om dit verhaal te beginnen. Je hoeft niet eens het oude verhaal opnieuw te doen, al is het voor een compleet nieuwe speler natuurlijk wel aan te raden om de achtergrond te leren.

Het meest heb ik toch weer genoten van de combat. Outriders: Worldslayer werkt daarin in de basis hetzelfde: hoe hoger de tier die je speelt, hoe beter de loot is. Zo kom je aan betere wapens en mods om verder in het tiersysteem te komen. Er zijn geen nieuwe klassen toegevoegd, maar het toevoegen van de Pax Skill Tree met twee bepalende takken met daarin actieve en passieve bonussen zorgen ervoor dat je nieuwe builds kunt maken die gebaseerd zijn op de vier bestaande klassen. Pax-skillpoints die je gebruikt voor de skilltree worden verdiend door de voortgang van het verhaal van Outriders: Worldslayer.

Ascension Points en Apocalypse Tiers maken verdere aanpassing en betere loot mogelijk. Ascension Points krijg je voor het overwinnen van vijanden, zelfs in de basisgame. Deze punten zijn onderverdeeld in vier categorieën. Zie het als attributes voor je personage, zo kun je ze nog sterker maken. Bijvoorbeeld meer punten in Anomaly doen zorgt ervoor dat jouw Anomaly powers en wapens meer damage doen. Maar wil je meer health, dan zul je meer punten in endurance moeten doen. Ook is er een derde mod-slot op de betere wapens, waardoor je er nog meer bonussen op kunt zetten. Dat zorgt voor weer nieuwe builds.

Apocalypse Tiers vervangen de World Tiers van de basisgame, maar ze werken vergelijkbaar in die zin dat hoe hoger het niveau waarop spelers spelen, hoe beter de uitrusting en mods die vallen. Een van de belangrijkste verschillen is dat spelers deze niveaus terug kunnen brengen in het basisspel. Dus mocht je die vaker willen spelen dan kun je dat op steeds lastigere niveau’s voor beter gear. Persoonlijk heb ik daar niet veel mee gedaan, want er is nieuwe endgame om te checken.

De endgame van Outriders: Worldslayer heet de Trials of Tarya Gratar. Er zijn verschillende Troves, die groepen vijanden met meerdere rondes bevatten. Een groot minpunt uit de basisgame was het RNG van de loot die viel. Dus wilde je een specifieke set sparen dan kon je heel veel pech hebben. Dat is nu verbeterd aangezien elke Trove loot heeft voor een bepaald stuk uitrusting. Nog steeds wat RNG in welke set er dan dropt, maar in ieder geval kun je gerichter zoeken naar die ene specifieke broek die maar niet in de winkel hangt.

De makers gaan er prat op dat je de endgame heel lang wil gaan spelen. Ze verwachten dat je duizenden runs wil doen. Maar dan hadden ze wel moeten zorgen voor variatie. De endgame zelf is praktisch elke run hetzelfde. De enige verandering zijn de soorten vijanden die in een bepaalde ruimte kunnen verschijnen. Dit lijkt op de Expeditions van het basisspel, waar herhaling op een gegeven moment ook saai werd. En dan wordt het lastig om voor jezelf te verantwoorden dat je elke keer dezelfde run wil doen om betere gear te krijgen zodat je dezelfde run nog een keer kan doen, maar dan op een lastiger niveau. Ik hoop echt dat ze meer variatie gaan toevoegen in een patch, zodat je ook een reden hebt om naar de endgame te blijven komen. Je zou het verhaal nog meerdere keren kunnen doorlopen, maar ja, dat heet geen ‘end’game.

Dan helpt het ook niet dat de grind om een hoger level te worden op en gegeven level belachelijk lang is. Van level 20 tot 35 is het al heel vaak vijanden slopen in endgame bijvoorbeeld, maar om level 40 te worden moet je diezelfde tijd nog eens dunnetjes over doen. Overigens ben ik zelf nog niet bij 40, maar sommige diehard fans in de community wel en zelfs die spreken zich er over uit. Het zou nog niet eens zo erg zijn als je er nieuwe dingen mee unlocked, maar uiteindelijk krijg je gewoonweg meer damage, maar kunnen de vijanden ook meer hebben en schieten zij ook pijnlijker naar jou. Voor de min/maxers onder ons helemaal verslavend, maar er zijn ook spelers die gewoon lol willen hebben en niet run na run na run willen gaan om uiteindelijk compleet een bore-out krijgen.

Voor gamers die Outriders nooit gespeeld hebben is er een bundel met basis- en uitbreiding voor zo’n 50 euro. Die is het meest interessant, want de gameplay is in de basis echt fijn en je krijgt een complete game, met alle eerdere toevoegingen erbij. Voor de spelers die de basisgame al hebben gespeeld is de uitbreiding los te koop. Waarom weet niemand, maar die is vrij prijzig. Veertig euro voor een uitbreiding terwijl de bundel voor 50 euro te vinden is, is lastig uitleggen. Die gaat vast goedkoper worden. Outriders: Worldslayer is een degelijke game. Kort, maar voor het verhaal en lore wel een fijne toevoeging. Combat, loot en builds maken blijft een dikke prima, ook met de nieuwe skilltrees en attributes. Alleen de endgame valt erg in de herhaling, je moet wel een min/max speler zijn wil je helemaal naar het einde willen gaan. Wil je alleen het verhaal verder zien gaan dan zou ik ook wachten op een aanbieding.

Gespeeld op Xbox Series X|S, ook verkrijgbaar voor Xbox One, PlayStation 5, PlayStation 4, pc en Stadia.