Horizon Forbidden West

Eindelijk is de eerste PlayStation 5-titel van Guerrilla Games aan de horizon te zien. En laten we meteen met de deur in huis vallen: Horizon Forbidden West ziet er fantastisch uit op die console. De PlayStation 4-versie hebben we (nog) niet bekeken, deze review heeft dan ook de PlayStation 5 als uitgangspunt.

Het verhaal van Horizon Forbidden West gaat verder waar we met Horizon Zero Dawn en de DLC Horizon The Frozen Wilds gestopt zijn. Voor de mensen die de games al vier jaar niet meer gespeeld hebben: er is een re-cap optie zodat je weer weet waar die twee titels over gingen en wat er daar gebeurd is. Aloy heeft de belangrijke les ook meegekregen: maak altijd een backup van je belangrijke data. Dat hebben de geleerden die de wereld wilden terraformen ook gedaan. Daarom is Aloy op zoek naar een backup van Gaia, de AI die de wereld kan genezen. Hoe dat allemaal gaat verlopen ga ik natuurlijk niet verklappen, maar dat het geen kwestie is van een tape terugzetten lijkt me duidelijk. Voor de fans van lore: je kunt je lol op, je gaat heel veel leren over de oude wereld, en er komen heel wat eerdere elementen uit de vorige games bij elkaar.

Horizon Forbidden West (Foto: Sony Playstation)

Ik heb tot nu toe lang mogen wachten op een game zodat ik eens kon zien waarom ik een PlayStation 5 heb. Horizon Forbidden West is zo’n game. Grafisch ziet het er namelijk fantastisch uit. De jungles, de woestijnen, de ijzig koude bergentoppen en ook onder water: Guerrilla laat hier zien wat de PlayStation 5 kan. Er zijn ook dynamische weersomstandigheden, er is een dag-en nachtcyclus, en natuurlijk heel veel details in omgevingen, machines en mensen. Omdat de HUD standaard zo goed als verborgen is, zijn de grafische seintjes zoals de omgeving die wat blauw wordt als er een machine in de buurt is belangrijk. Onder water hoor je een ‘jaws’-geluidje als er een monster in de buurt komt, zodat je weet dat je eens erg goed om je heen moet gaan kijken. Zonder HUD is het prima te spelen, zodat je jezelf helemaal in de wereld kunt verliezen.

De wereld van Horizon Forbidden West zelf voelt levend aan. Niet alleen door de flora die beweegt door wind en de omgevingsgeluiden, maar ook omdat er soms botsingen zijn tussen mens en machine waar ik zelf niet eens schuldig aan ben. Zo wilde ik een kamp gaan veroveren, maar had last van een grote ravager die zij onder controle hadden. Leider en alles al dood, maar dat beest was een beetje boos en erg groot. Maar ik had mazzel: er komt een konvooi machines langs die met hem een robbertje gingen vechten omdat hij een machine van de vijand was. Ja, ik ben dan zo’n lafaard die dat afwacht en de overwinnaar alsnog kapotschiet. Een ander kamp werd juist aangevallen door wilde machines, terwijl ik daar moest zijn. Dus naast de Tenakth had ik ook nog met machines te dealen. Dit soort gebeurtenissen maken de wereld en je plan van aanpak een stuk dynamischer.

Horizon Forbidden West (Foto: Sony Playstation)

De combat in Horizon Forbidden West lijkt op die van de vorige delen. Stealth en ranged zit wel goed, maar de melee combat voelt nog steeds een beetje raar aan. Je krijgt tutorials om je speciale skills en combo’s uit te proberen, maar ik zat in ieder geval af en toe echt te klungelen met de timing van een ‘pause’ zoals de tutorial meldde, waarbij er dus niet gemeld werd hoe lang je moet wachten. Een kleine indicatie had me wat tijd gescheeld denk ik. Ik heb die ‘combos met een pauze’ in een echt gevecht dan ook amper gebruikt. Nu ben ik meestal toch vanuit stealth aan de gang, dus erg storend is het niet voor mij, maar als je meer van de close combat bent dan hoop ik dat je van de melee-combat van de eerdere Horizon-games houdt. 

De grote trekpleister van Horizon Forbidden West zijn natuurlijk de mechanische beesten. Je ziet wat oude bekenden, zoals natuurlijk Thunderjaw maar er zijn ook veel nieuwe vijanden te vinden. De olifant die we in de trailers al gezien hebben is natuurlijk fantastisch, maar er zijn meer grote jongens te vinden. Je kunt als een malloot met pijl en boog op ze schieten, maar iets nuttiger is ze eerst te scannen met je Focus, de zwakke plekken te vinden en je daar met pijl en boog op te richten.

Ik speelde op normal en de meeste bossfights en natuurlijk de gevechten met de in het wild levende grote jongens zijn uitdagend te noemen. Dat is zeker niet erg en ik ga nog eens voor een rustige re-run op de lastigste moeilijkheidsgraad. Al met al ben je tientallen uren bezig, maar als je alleen het verhaal wil volgen zonder enige uitdaging dan is er de story-modus, aka Notorious_Roy-modus, waarbij zelfs de grootste bosses eigenlijk geen klap voorstellen. Dan heb je ook niet al die resources nodig en kun je vrij simpel door. Voor de echte diehards kan het juist allemaal een tandje lastiger.

Horizon Forbidden West (Foto: Sony Playstation)

Naast het verhaal zitten er in de missies genoeg variatie. De bekende Hunting Grounds zijn weer terug, maar nu zijn er ook gevechten in arena’s waar je tegen kampioenen van de verschillende stammen vecht. Dan zijn er de ‘ik ben x kwijt, wil jij ze zoeken’-missies waarbij je onderweg meestal wel op wat weerstand of een puzzel stuit. Zelf ben je ook nog op zoek naar upgrade-materialen en andere resources. Je gaat je in ieder geval niet vervelen in Horizon Forbidden West. Tijdens al dat verkennen en reizen heb je een paar nieuwe gadgets tot je beschikking. Een van de game-changers is de glider. Hiermee kun je lange afstanden door de lucht naar beneden zweven. Het geeft je veel meer vrijheid en het zorgt ervoor dat je veel sneller kunt reizen. Dat kan ook nog steeds op de rug van een overridden machine, maar dan mis je de prachtige vergezichten in de lucht.

Helaas is het niet alleen maar hosanna met Horizon Forbidden West. Er is een groot nadeel: er zijn genoeg glitches te ervaren, zelfs na de day one patch die enkele dagen geleden beschikbaar was. De meest storende is dat ik heel soms opeens een zwart beeld krijg, van nog geen seconde, maar het hoort natuurlijk niet. Er zijn ook problemen waardoor je soms niet met iemand of iets kon interacten. Gelukkig zijn die op te lossen door op te slaan, opnieuw te laden en weer te proberen. De patch heeft overigens wel wat problemen opgelost, zoals textures die af en toe wat te laat inladen, maar er blijven nog wel issues over.

Een ander dingetje uit het eerste deel is ook gebleven. De voice-acting is prima, maar bij dialogen kijken personages elkaar vaak niet aan. Ze kijken of ze toevallig een meeuw voorbij zien vliegen of net langs het gezicht van een ander. Het is overigens niet altijd zo, maar Aloy zelf heeft er nogal een handje van om compleet mensenschuw te zijn. Als het de bedoeling is om haar zo te portretteren dan is dat gelukt, maar het ziet er raar uit.

Horizon Forbidden West is een prachtige game. Grafisch word je verwend, de wereld is dynamisch en het verhaal blijft interessant. Wil je meer dan is er allerlei lore te vinden en ook qua uitdaging kun je je het jezelf zo gek mogelijk maken. Er is namelijk genoeg optioneel te doen in de wereld. De enige grote minpunten zijn de glitches en bugs. De eerste patch die meteen op release beschikbaar is lost niet alles op. Hopelijk gaan we nog een patch of twee zien die de boel gladstrijken. Begrijp me niet verkeerd: het is niet dat je met elke stap een bug tegenkomt, maar zo nu en dan halen ze je weer even uit die voor de rest prachtige apocalyptische wereld.

Gespeeld op PlayStation 5, ook verkrijgbaar voor PlayStation 4.