Samurai Warriors 5

Het is alweer zeven jaar geleden dat Samurai Warriors 4 uit is gekomen. We kunnen niet zeggen dat we verlegen hebben gezeten om Musou-games: Omega Force is altijd druk bezig gebleven met hun eigen Dynasty Warriors, maar ook allerlei andere spin-offs met andere franchise. Nu is het eindelijk weer eens de beurt voor hun tweede eigen franchise: we mogen weer gaan hacken en slashen in Japan met Samurai Warriors 5.

Samurai Warriors 5 speelt zich af in Japan, maar dit keer zien we eens een andere kant van het verhaal. We volgen Nobunaga Oda, een legendarische feudale heer uit de vijftiende eeuw. Hij wordt vaak al gebruikt als slechterik in onder andere eerdere Warriors-games, maar in in deze game ervaren wij zijn opkomst als de veroveraar en vereniger van Japan. Het is een geschiedenisles, maar dan natuurlijk met veel fictie. Het heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik door wat wiki’s ben gaan bladeren. Tip: doe dat wel achteraf, anders heb je last van spoilers.

Omega Force heeft niet alleen het verhaal eens van een andere kant gepakt, ook de graphics zijn eens met een andere blik gedaan. Samurai Warriors 5 is getekend in een Japanse schilderstijl die soepel in beweging te zien is. De kleuren zijn allemaal erg helder en levendig. Deze gameplay gaat vrij naadloos over in de tussenfilmpjes. Het enige minpunt: de omgevingen zijn saai. Het is wel een stuk beter dan voorheen, maar met de nieuwe generatie consoles had ik toch wat meer details en variatie verwacht. Helaas, Xbox Series X en PlayStation 5 spelen de game in compatible mode, op veel snellere laadtijden en vloeiendere gameplay heb je voor de rest geen extra's.

Samurai Warriors 5 - Skit (Foto: Koei Tecmo)

De gameplay van Samurai Warriors 5 is eigenlijk niet veel veranderd. Je hebt weer twee knoppen om normale en sterke aanvallen te doen en daarmee kun je combo’s maken. Level je een personage verder, dan leert deze nieuwe combo’s. Je aanvallen vullen ook de Musou-meter en zodra deze meter volledig is opgeladen, kun je de speciale aanval uitvoeren. Het blijft tof om met een druk op de knop een honderdtal vijanden weg te maaien, het verveelt gewoon niet. Er zijn nu ook extra aanvallen om de variatie in de gameplay op te fleuren, zoals een duo-musou als je met een partner speelt.

Samurai Warriors 5 is opgedeeld in hoofdstukken, met elk weer een stuk of vijf zes missies. Deze missies zijn ook vrij herkenbaar voor de kenners van de eerdere games. Je start in een gebied en je krijgt steeds nieuwe opdrachten. Sommige zijn optioneel, sommige zijn aan tijd gebonden, andere opdrachten moet je zelfs zien te vinden. Er komt dus wat strategie bij kijken en je moet in sommige gevallen vrij snel reageren om een optionele opdracht tot een goed eind te brengen. De missies variëren daardoor gelukkig wel veel al zul je op het eind meestal wel tegen een eindbaas moeten vechten.

Samurai Warriors 5 - Battle (Foto: Koei Tecmo)

Het fijne aan Samurai Warriors 5 is dat door de nieuwe tekenstijl we niet de hele cast aan personages die we in de vorige vier delen al langs zagen komen tot onze beschikking hebben. Het is nog steeds niet weinig, een stuk of veertig. Maar nu voelen ze wel unieker aan en het is een stuk minder grinden om iedereen en alles tot max te levelen. Je kunt de personages zelf, hun uitrusting aanpassen met speciale krachten en hun skilltree levelen, en zelfs nog een paar paarden trainen zodat die wat beter en sneller zijn in de strijd. En dan zijn er nog de gebouwen van het kasteel die je kunt levelen.

Veel resources om te upgraden haal je niet uit de Story Mode, maar uit de Citadel Mode, waarin je je kasteel verdedigt tegen aanvallers. Daar zul je soms wat missies opnieuw moeten doen om genoeg resources te krijgen. Dus ja, er is nog steeds een grind, maar in vorige delen had je zo’n honderd personages om je zorgen over te maken. Dan valt dit eigenlijk best mee. Het hoeft ook niet per se, het is puut voor de completionists die alle personages geleveld willen hebben, alles op S-Rank hebben uitgespeeld op alle moeilijkheidsgraden, enzovoort. Het kan, maar dan weet je dat je wel flink aan het gamen moet gaan om dat voor elkaar te krijgen.

Samurai Warriors 5 lijkt al het goede uit eerdere Musou-games te nemen en met de nieuwe generatie consoles is het vloeiender dan ooit. Het is niets enorm vernieuwends, op de tekenstijl na. Dus als je eerdere Musou-games niets vond, dan gaat deze titel je niet overhalen. Voor de fans is het goed om te weten dat ze juist niet te veel hebben veranderd, dan weet je dat wat je krijgt goed is. Omega Force is nog steeds heer en meester over de hack en slash, dat laten ze met deze game weer zien.

Gespeeld op Xbox Series X met de Xbox One-versie. Ook verkrijgbaar voor PlayStation 4 (compatible met PlayStation 5), Nintendo Switch en pc.