The Tomorrow War

Hoelang is het wel niet geleden dat we een lekkere science fiction blockbuster voorgeschoteld kregen die geen onderdeel was van een grotere franchise? Zo vaak komt het niet meer voor. Hoewel The Tomorrow War op basis van de trailers niet echt opviel, klinkt de plot toch lekker idioot genoeg dat de film bekeken moest worden. En wat bleek? De film is ontzettend makkelijk weg te kijken.

De film laat zien hoe 'family man' Dan Forester (Chris Pratt) wordt opgeroepen in een oorlog die de mensheid 30 jaar vanaf nu aan het verliezen is. In die toekomst is namelijk besloten dat mensen uit het verleden hun oorlog moeten uitvechten. Voor Dan het goed en wel beseft wordt hij 30 jaar de toekomst in gestuurd en vindt zichzelf tegenover een lading witpunten, aliens die de mens enkel en alleen als prooi zien.

De film vermijdt de val om direct de actie in te duiken (na een flauwe proloog overigens). De eerste acte van de film wordt gebruikt om hoofdpersoon Dan genoeg lading mee te geven. Hij wordt ook niet zomaar opgeroepen en de oorlog in gestuurd. Dit wordt met het nodige geduld opgebouwd. Als het dan eenmaal echt zover is leef je als kijker genoeg mee en wordt de actie die vanaf dat moment losbarst vanzelf meeslepend. Ook de actiescènes die elkaar in hoog tempo opvolgen zitten goed in elkaar. De gebeurtenissen zijn goed te volgen, de aliens zien er goed uit en het geluid van geweerschoten en explosies knalt lekker uit de speakers. Wat wil je nog meer?

The Tomorrow War 2

Nou, je zou willen dat er wat meer over de plot nagedacht zou zijn. Het scenario zit vol plotholes waardoor je tijdens de film niet anders kan dan jezelf vragen stellen. Als je kan tijdreizen, waarom onderneem je dan geen actie om de oorlog te voorkomen? Als de mensheid bijna weggevaagd is, waarom controleer je bij het rekruteren dan of die persoon dood is? De vragen worden echter nergens beantwoord. Gemiste kans, want dat had de film net dat tikje interessanter kunnen maken. Tevens zorgt de derde acte van de film ervoor dat de climax van de film een beetje als een kaars is die langzaam opbrandt. Het voelt teveel als een aangeplakt einde, die ook nog eens onlogisch is. Dit haalt de film helaas wel onderuit. De film wordt hierdoor ook te lang met een speelduur van 2 uur en 15 minuten.

De film is helemaal gebouwd rondom Chris Pratt, wat jammer is voor de rest van de cast. De andere karakters zijn er alleen ter ondersteuning van zijn verhaal. Er is een leuke bijrol van J.K. Simmons, die nooit teleur kan stellen. Yvonne Strahovski krijgt als Colonel Muri eigenlijk te weinig te doen. De regie is in handen van Chris McKay die hiervoor vooral ervaring heeft met animatie (The Lego Batman Movie). Voor een eerste blockbuster laat die zien toch aardig de touwtjes in handen te kunnen houden. De film was vooraf bedoeld als bioscooprelease maar is vanwege Covid-19 verkocht aan Amazon Prime. Dat betekent dat dit een volwaardige blockbuster is, die in de bioscoop niet had misstaan.

The Tomorrow War 1

Concluderend is The Tomorrow War gewoon een lekkere verstand-op-nul actie sci-fi film, die heel goed te bekijken is en je zeker 2 uur lang meer dan prima vermaakt. Gezien het gemak van het bekijken op een streaming dienst, is deze film een prima aanrader voor een avondje thuis op de bank.