Wonder Boy: Asha in Monster World

De Monster World/Wonder Boy-games hebben door de jaren heen eigenlijk niet genoeg erkenning gekregen. Het zijn stuk voor stuk bijzondere actie-platformers met veel charme. Gelukkig begint daar verandering in te komen dankzij de recente indietopper Monster Boy and the Cursed Kingdom. Asha in Monster World is ook leuk, maar is zeker niet van dat niveau.

Wonder Boy: Asha in Monster World is een remake van Monster World IV. De originele game kwam in 1994 uit in Japan voor de Sega Genesis. Helaas werd hij toen niet in het Westen uitgebracht, en was lange tijd enkel in het Engels beschikbaar via een fan vertaling. De game werd pas in 2012 officieel vertaald en uitgebracht voor allerlei consoles. Nu komen de originele ontwikkelaars terug naar de serie met een remake.

In deze game speel je als Asha, een jong meisje dat net de titel van ‘krijger’ heeft verdiend. Ze verlaat haar dorp en reist af naar Rapadagna, een mooie stad in het woestijn, om de koningin te ontmoeten. Daar krijgt ze de taak om vier geesten te bevrijden, die geesten moeten namelijk de wereld behoeden voor een ramp. Het is uiteraard een heel simpel verhaal, maar daar draait het niet om in deze game.

Veel belangrijker is de relatie tussen Asha en Pepelogoo, een blauw monster dat uit een ei is gekomen (dat je cadeau kreeg van de koningin). Pepe, zoals Asha hem noemt, gaat altijd met je mee. Dit schattig beestje heeft dan ook allerlei handige vaardigheden. Je kunt Pepe bijvoorbeeld oppakken en Asha houdt hem dan boven haar hoofd vast. Als je dan springt zorgt Pepe ervoor dat je voor korte tijd kunt zweven. Verder kun je hem vanuit die positie ook gooien, om bijvoorbeeld een verstaande schakelaar te activeren.

Daar blijft het niet bij, want Pepe kan ook hitte absorberen, verstopte deuren opspeuren en Asha een double jump laten doen. Je kunt hem zelfs bevriezen zodat hij in een groot ijsblok verandert dat je als platform kunt gebruiken. Het is ook erg interessant dat je Pepe op bepaalde momenten van het spel fruit moet voeren. Hij wordt dan permanent groter. Een paar van de bovengenoemde vaardigheden zijn alleen mogelijk met een grotere Pepe. Meer dan vijfentwintig jaar later voelt dit aspect van de game nog altijd vrij origineel aan.

De game is verder wel vrij typisch, maar dat is zeker geen minpunt. Je gaat naar verschillende gebieden (jungle, ijstempel, vulkaan) om die geesten te bevrijden en onderweg zijn er vijanden die je moet verslaan en een paar simpele puzzels die je moet oplossen. Het is op deze punten dat de remake te veel concessies heeft gedaan met vermoedelijk meer toegankelijkheid op het oog. Het feit dat je nu het spel overal en wanneer dan ook kunt opslaan is prima, maar ze zijn op andere gebieden te ver gegaan.

Mijns inziens zijn remakes niet per definitie altijd beter dan het origineel. Asha in Monster World is geen slechte remake, maar het is in zekere aspecten minder dan de Genesis game. De remake heeft bovenal alle uitdaging van het origineel weggenomen. Asha is in dit spel veel sneller en je kunt mede daardoor haast hersenloos op vijanden en zelfs bazen losgaan. Je komt nooit in echt levensgevaar en dan nog overlaadt het spel je met elixers waarmee je gelijk terug tot leven komt. Het maakt de dungeons en het spel in het algemeen minder interessant.

Verder ben ik ook niet onder de indruk van de graphics. Veel achtergronden en omgevingselementen ogen goedkoop, ik zie liever de vaak prachtige pixel graphics van het origineel. Dat geldt ook voor de soundtrack, de nieuwe versies van klassieke deuntjes maken net wat minder indruk.

Wat de remake wel goed doet zijn de modellen van de personages. Die zijn goed verzorgd en expressief. Dit keer hebben de personages ook meer te zeggen en daardoor ook meer persoonlijkheid dan in het origineel. Helaas wordt dit aspect gelijk tegengewerkt door een matige Engelse vertaling die bovendien ietwat onprofessioneel overkomt. Er zitten onder andere een aantal spelfouten in en soms extra spaties tussen woorden. De originele game is trouwens enkel beschikbaar voor moderne consoles als je de fysieke versie van de remake koopt. Het is jammer dat het niet ook digitaal wordt verkocht.

Conclusie:
Wonder Boy: Asha in Monster World stelt een klein beetje teleur als remake. De personages zijn mooi, maar de omgevingen en de muziek zijn minder dan in het origineel. De makers hebben ook veel te hard ingegrepen en alle uitdaging weggenomen. Desondanks is het nog altijd een levendige game die lekker aangenaam is om te spelen.

Gespeeld op PS4, ook beschikbaar voor Switch en pc.