New Pokémon Snap

Het doet toch een beetje pijn als je jezelf realiseert dat de originele Pokémon Snap al meer dan twintig jaar oud is. Niet alleen omdat ik besef dat ik ouder aan het worden ben, maar ook omdat we al zolang hebben moeten wachten op een vervolg. Die is er nu dan: New Pokémon Snap voor Nintendo Switch.

In New Pokémon Snap probeer je alle Pokémon die je tegenkomt te fotograferen in hun natuurlijke omgeving. Helaas mag je niet op zelf op safari, maar ga je met een verbeterde versie van de NEO-ONE uit het origineel op fotojacht in een onrail-shooter, maar dan om plaatjes te schieten.
Todd, de fotograaf uit de oude game, is ook weer terug met veel tips en tutorials voor het maken van de beste foto's. Je kiest een omgeving op de wereldkaart en de NEO-ONE gaat via een voorgeprogrammeerd pad door het level. Jij moet ondertussen gebruik maken van je ogen, oren en tools om Pokémon te vinden en zo te beïnvloeden dat je ze in aparte posities kunt fotograferen.

Een level in New Pokémon Snap kost je ongeveer vijf minuten, maar omdat er zoveel te zien en te manipuleren is ga je ze gegarandeerd vaak opnieuw bezoeken. Om nieuw gedrag aan te moedigen krijg je naarmate je levelt meer tools tot je beschikking. New Pokémon Snap is daar niet zo origineel in: je krijgt de Fluffruit, Illumina Orbs en de Melody Player. Elk van deze items zagen we ook in het origineel, maar dan met een andere naam.

New Pokémon Snap (Foto: The Pokémon Company International)

Met de Fluffruit lok je Pokémon. Sommige Pokémon eten het op, maar je kunt het ook gebruiken om ze naar een object te lokken en zo ander gedrag te zien. Je kunt het ook tegen ze aan gooien, waardoor ze boos of versuft worden. Het klinkt allemaal handig, maar Pokémon doen er erg lang over om de fluffruit te achtervolgen, en de boog waarin je ze gooit is lastig in te schatten. Aangezien je niet de mogelijkheid hebt om te stoppen met bewegen in je NEO-ONE wordt het gewoon op goed geluk gooien. Het zou fijn zijn geweest als je een geprojecteerde boog zou zien, zodat het allemaal wat minder geluk zou zijn en je je foto’s beter kunt plannen.

Illumina Orbs moeten voor elke omgeving in New Pokémon Snap apart worden unlocked. Deze orbs barsten en verlichten de Pokémon. Zo krijg je soms nieuwe effecten voor foto’s. Maar over het algemeen krijg ik er niet veel punten voor, dus daar ben ik al mee gestopt. Een andere tool is de Melody Player. Deze vervangt de Poke Flute uit het origineel. Het speelt een kort deuntje dat slapende Pokémon kan wakker maken, of laten dansen. En sommigen worden er chagrijnig van. Leuk, maar ik vind het jammer dat het elke keer precies dezelfde melodie is. In de originele Pokémon Snap speelde de Poke Flute een paar verschillende deuntjes, dat had hier ook wel gemogen.

Je camera zelf is ook een gadget. Hij is uitgerust met een scanner om aanwijzingen en verborgen Pokémon in de omgeving te vinden. Het signaal van de scan kan een effect hebben op Pokémon. Tel al die tools bij elkaar op en je (Pokémon) snapt dat je een heleboel opties hebt om verschillende foto’s te maken. Op basis van de ervaringspunten die je van Professor Mirror krijgt als je hem je foto's laat zien verschijnen er ook nieuwe Pokémon. Ze gaan zich anders gedragen en reageren op nieuwe en andere manieren, waarbij sommige stadia dag- en nachtvarianten hebben. Dat zijn redenen dat je een level heel vaak zult moeten spelen om te leren welke Pokémon hoe en waarop reageert. En dan natuurlijk nog het juiste moment zien te pakken om je foto te maken.

In New Pokémon Snap gaat Professor Mirror je foto’s beoordelen. Foto’s worden ingedeeld in één tot vier sterren, afhankelijk van de actie van het onderwerp. Je kunt na elk level slechts één foto per Pokémon laten waarderen, die vervolgens wordt beoordeeld op onder andere grootte, positionering, acties. Gelukkig is deze professor een stuk milder. Professor Oak was vroeger veel te streng en gaf al snel een mislukking aan omdat er geen Pokémon-gezicht te zien was of dat het beestje niet gecentreerd was. Professor Mirror daarentegen accepteert bijna alles. Elke Pokémon in de Photodex heeft ruimte voor vier foto's; één voor elke sterbeoordeling. Wil je de Photodex vol krijgen dan ben je dus wel even bezig.

En dan is er nog het bewerken van foto’s. Je kunt zoomen, draaien, maar ook stickers en andere effecten toevoegen. Ben je klaar dan kun je ze uploaden en delen met anderen. Je krijgt je eigen ingame pagina waar je maximaal zes foto’s kunt plaatsen, die dan weer geliked (gesweet) kunnen worden door andere spelers. Krijg je veel ‘sweets’ dan kom je misschien wel in de ‘featured section’. Pokémon Instagram, maar dan anders.

Na Animal Crossing is er weer een Switch-game die erg relax speelt. Alleen speel je New Pokémon Snap waarschijnlijk in kortere sessies. De nieuwe versie lijkt erg op het origineel, maar is groter, mooier en uitgebreider gemaakt. In het begin speel je het vaak, maar naarmate je Photodex voller en voller raakt wordt het een game die je even oppakt en gaat proberen een 3- of 4-ster foto te maken van die specifieke Pokémon. Na een uur kun je de Melody Player toch niet meer aanhoren.