Story of Seasons: Pioneers of Olive Town

Zeker bij kleinere indie-developers is het Farm Sim-genre niet onopgemerkt gebleven. Grote successen als Stardew Valley en My Time at Portia hebben veel betekend voor het genre, maar ook de verwachtingen sterk verhoogd van andere titels in het genre. De verwachtingen zijn dan ook hoog voor Story of Seasons, gemaakt door de studio achter het orginele Harvest Moon.

Story of Season Pioneers of Olive Town 1

Helaas weet het nieuwste deel, na enkele leuke delen binnen de reeks, mij niet te boeien. Dat wil niet zeggen dat de game slecht is, maar er zijn teveel negatieve punten om veel plezier uit de game te halen. Maar goed, we beginnen bij het begin. Uiteraard ben je een beginnend boer en erf je een boerderij nabij Olive Town. Het is jouw taak om niet alleen de boerderij weer te herstellen naar haar gloriedagen, maar ook om Olive Town te maken tot toeristentrekplaats.

Dit doe je door relaties te bouwen, gunsten te verrichten, middelen te leveren en meer. Op jouw beurt krijg je weer beloningen, dus dat is mooi meegenomen. Voor het museum moet je bijvoorbeeld zeewezens leveren, maar ook foto's maken van de natuur om je heen. Hiervoor krijg je een camera en speel je de game ineens in first-person modus. Maak foto's van boerderijdieren, eekhoorns en nog zoveel meer. Het is een leuke manier om een ander perspectief te leveren en om je boerderij eens uit, letterlijk, andere hoek te benaderen.

Story of Seasons Pioneers of Olive Town 2

Het begint natuurlijk bij je boerderij. Een tentje, veel bomen en onkruid, overal stenen en een bouwvallig krot dat als kippenren moet dienen. Je krijgt al snel tools om mee aan de slag te gaan, maakt ruimte, verzamelt hout en steen en voor je het weet kun je al wat. Je renoveert de ren, bouwt een eerste huisje en je hebt al snel ruimte om gewassen te groeien. Het begin zoals we die wel kennen. Hier houdt het echter even op en moet je geduld hebben, maar kom je ook de eerste problemen hebben.

Je beginterrein is best klein, maar het leuke is dat je al kunt zien hoe je verder kunt. Er is namelijk een kapotte brug die je kunt herstellen en met de camera kun je zelfs zien wat er aan de andere kant is: een koe loopt rond met daarachter een kapotte stal met daaromheen natuurlijk veel meer ruimte. Het mindere is, is dat om de brug je herstellen je geen hout maar balken nodig hebt. Hiervoor heb je een 'Log Maker' nodig, waarvan je van enkele stukken hout één balk kunt maken. Hier beginnen de problemen.

Dit duurt niet alleen lang, de dingen zijn niet om aan te zien, maar de grootste problemen zijn het formaat en de enorme variatie van 'Makers'. Om te beginnen met de variatie. Je hebt een Log Maker, maar ook een 'Seasoning Maker' voor het koken, een 'Bar Maker' voor metalen, een 'Textile Maker', een 'Seed Maker', een 'Mushroom Seed Maker' en ga zo maar door. Tientallen van deze dingen zijn er te vinden en allemaal zijn ze nodig voor iets anders. Het zijn er véél te veel en neemt véél te veel ruimte in beslag. Zeker als je terugdenkt aan het eerste probleem dat ik noemde, het formaat.

Story of Seasons Pioneers of Olive Town 3

Story of Seasons is qua ruimte erg slecht ingedeeld. Je kunt geen dingen tegen andere dingen aan plaatsen. Dit houdt in dat een hek niet kan aansluiten op een gebouw, je een kist niet kunt plaatsen tegen een muur, maar een Maker ook niet kunt plaatsen tegen een andere Maker. Een Maker kost 2x2 tiles aan ruimte, maar door deze restricties eist het de ruimte eromheen ook op en is één Maker dus eigenlijk 4x4. Deze belemmeringen maken je boerderij niet alleen qua gevoel erg klein, maar beperkt ook je creatieve vrijheid en de indeling van je boerderij.

Het laatste grote nadeel is dat de personages erg vlak en compleet levenloos zijn. Het enige waar over wordt gepraat is het laatste grote nieuws. Is er een evenement? Dan gaat het daar over. Na het evenement? Dan gaat het NOG STEEDS daar over. Heb je een mijlpaal bereikt of iets qua infrastructuur verbeterd? Je hoeft niet te raden waar over wordt gepraat.

Dit alles komt misschien erg negatief over, maar dat is het dan ook. Het gaat in de basis erg fout met Story of Seasons: Pioneers of Olive Town die de positieve aspecten compleet overschaduwt. Want er zijn natuurlijk positieve aspecten. De soundtrack is vrolijk en passend, de stijl past prima bij de game, de character designs en zeker de designs van de dieren zijn heerlijk, het spelen met de camera is hartstikke leuk en er is veel variatie in gewassen en mogelijkheden qua meubulair en activiteiten. Het is een charmante game, leuk om naar te kijken, maar gewoon weinig leuk om te spelen.

De maker van de studio heeft de problemen al erkend en heeft in de reviewperiode al een (kleine) patch doorgevoerd. Vandaar dat je me ook niet hebt horen klagen over de belabberde laadtijden die ik eerst ervaarde, want die zijn alweer opgelost. Wat dat betreft is dat veelbelovend voor de toekomst van de game, maar momenteel zou ik de game niet aanraden. Wie weet wat de toekomst brengt.