Fuser

Tien jaar geleden waren muziekgames helemaal hip. Guitar Hero, Rock Band, DJ Hero, allemaal games die als zoete broodjes over de toonbank gingen. De meest gekke controllers kon je ervoor kopen, van plastic gitaren tot hele muzieksets. Helaas ging deze rage ten onder aan zijn eigen succes, want elk half jaar veel geld investeren in nieuwe nummers, dat houdt niemand vol. Toch probeert developer Harmonix het opnieuw met Fuser, waarin je weer voornamelijk met muziek bezig bent.

In Fuser speel je een opkomende DJ die natuurlijk onderaan de ladder begint. Je wordt langzaamaan opgeleid door festivalpromotors over wat er allemaal mogelijk is als je achter de wheels of steel staat. Dankzij hun kennis hoe je mixt, maar ook andere factoren, leer je gaandeweg waar je allemaal op moet letten en hoe je uiteindelijk aan de top komt in de DJ-wereld.

Een goede DJ moet een aantal zaakjes op orde hebben. Het begint allemaal met de platen die je tot je beschikking hebt. In Fuser heb je alle stijlen tot je beschikking, van jaren ’70 pop zoals A-ha, Megadeth of the Clash, tot aan Armin van Buuren en Cardi B. Klassiekers zoals 50 Cent's In Da Club, Fatboy Slim's The Rockafeller, Skank, of Salt-N-Pepa's Push It mogen daarin niet ontbreken. Per set kun je zelf de inhoud van je platentas bepalen zodat je helemaal naar je eigen smaak een DJ-set kan neerzetten.

Maar met alleen de juiste muziek ben je er niet. De meeste tijd breng je tenslotte achter de draaitafels en als een echte jockey heb je er maar liefst vier van tot je beschikking. Gelukkig neemt de singleplayer campagne je mee hoe je een goede pickup doet, hoe snel de Beats Per Minute moeten zijn per track, hoe je scratched en de perfecte samples mixt. Door de kleurtjes en de over-the-top look van de game lijkt het allemaal kinderwerk, maar als je er eenmaal een paar uur in hebt gestoken, merk je dat Fuser een echte simulator is in plaats van een arcadegame.

De grootste uitdaging van de game is je muziekkennis. Harmonix heeft alle nummers die ze in de game hebben gestopt uit elkaar getrokken en tot vier basiselementen teruggebracht, namelijk een bassline, vocals en twee keer instrumenten. Deze kun je naar eigen inzicht allemaal door elkaar mixen. Als jij de zang van Rick Astley onder de bassline van Evanescence wil mixen, dan kan dat, zolang het publiek maar tevreden is. En die zombies zitten onder de drugs, want ze zijn al snel tevreden, zolang jij maar op de maat je plaatjes dropt.

De echte uitdaging zit hem in de opdrachten die je krijgt. Uiteraard kan het publiek vragen stellen via de ingebouwde Twitterfeed. De promotor van het festival geeft je ook opdrachten en als je online speelt kunnen zelfs andere spelers je opdrachten geven. Meestal zijn die in de trant van: Speel dat plaatje af, of geef mij iets uit het Rap genre. Om het moeilijker te maken zijn ze ook nog eens tijdgebonden en de mix moet wel doorgaan en lekker doorlopen, want anders wordt het publiek boos en mag je stoppen.

Naast de platentas heb je ook nog andere instrumenten tot je beschikking waarmee je je eigen beats kunt maken, zoals bijvoorbeeld synthesizers. Vindt je het allemaal te langzaam gaan, dan pomp je toch het aantal beats per minuut omhoog? Wil je snel kunnen mixen, dan que je alvast de volgende plaat in je platendeck. Vind je de toon van 50 Cent te diep, dan verander je die toch van een D naar een G? Bijna alle mogelijkheden die je in het echt hebt, zitten in Fuser en het is aan jou om te leren wat wel en niet klinkt.

Het enige wat mij stoorde was dat je niet alle nummers direct tot je beschikking hebt. Deze moet je vrijspelen door middel van een progressie-meter. Hoe meer je speelt, hoe meer punten je krijgt, hoe sneller je groeit in niveau en per niveau speel je de nummers vrij. Maar dat levelen gaat zo apentraag, dat ik met een uurtje of 10 op de klok nog steeds maar de helft van de nummers heb vrijgespeeld. En na het spelen van de campagne kun je altijd nog online spelen of wat freestyle beats droppen, maar ik ben bang dat ik nooit alle nummers vrij ga spelen zonder te grinden.

Al met al opent Harminix met Fuser weer de deuren voor ritmespellen en dan met name muziek die je dagelijks op de radio hoort. Alleen in de tijd van corona is het misschien niet even handig om teringherrie te maken terwijl iedereen thuis is. Maar als die mix die je niet gepland had toch lekker klinkt, en je je ogen even dicht doet, dan komt het festivalgevoel wel naar boven borrelen.