Wildwest-taferelen in razendspannend tweede seizoen Undercover

Toen Netflix tijdens het creatieve proces van het eerste seizoen de touwtjes in handen kreeg bij Undercover waren er plotseling mogelijkheden. Er was budget, maar vooral de ruimte om een publiek te bereiken dat misschien nooit was gehaald op de Nederlandse televisie. In het tweede seizoen wordt er absoluut niet op de rem getrapt, maar wordt er tegelijkertijd minder tijd gegund aan sommige grote sterren van het eerste seizoen. FOK! mocht alvast het tweede seizoen bekijken en werd verre van teleurgesteld.

Drugsbaron Ferry Bouman zit een tijd in de gevangenis, terwijl Kim voor haar werk bij een mensenrechtenorganisatie de El Dorado Ranch op het spoort komt, een manege in het Belgische achterland vanwaaruit illegale wapens naar Syrië worden verhandeld. Bob gaat daar undercover en probeert in de gratie te komen van de gebroeders Laurent en JP Berger, smokkelaars. Ondertussen zet Ferry vanuit de gevangenis zijn zoektocht naar de ware identiteit van undercoveragenten Bob en Kim verder door en is uiteindelijk niemand veilig.

Geen xtc-lading dus dit keer, maar wapens. De werelden lijken op het eerste oog flink te verschillen, maar niets is minder waar. Het is erg knap hoe de schrijvers de verhaallijnen op de ranch interessant weten te houden en weer boeiende personages aan de wereld van de undercovers toe te voegen. In het eerste seizoen hebben diezelfde schrijvers hun strepen al meer dan verdiend door het creeëren van personages die eigenlijk on-Nederlands goed bleken te zijn. Vooral Tom Waes stak er in zijn rol als Bob met en schouders bovenuit. Ook dit seizoen werkt hij zich weer zodanig in de nesten dat er wat slinkse trucjes nodig zijn om in zijn rol als Steve de paardeneigenaar de boel draaiende weten te houden. Showrunner Nico Moolenaar heeft vanaf het eerste moment goed voor ogen gehad waar hij met de serie naartoe wil en hij lijkt zich samen met zijn schrijversteam ook weer goed te hebben ingelezen hoe het er precies aan toegaat in de wereld van illegale wapenhandel. Voor het eerste seizoen werd er inspiratie gehaald uit meerdere grote rechtszaken rondom drugshandel, alhoewel er voor dit seizoen nog niet bekend is gemaakt waar er naar is gekeken.

Een gevaar met zoveel geld en mogelijkheden is natuurlijk dat er op een gegeven moment wordt weggestapt van het realisme. Dat dreigt tijdens dit seizoen een aantal keer te gebeuren, voornamelijk als Carlos, gespeeld door Rubén Ochandiano, weer even de boel flink op stelten wil komen zetten. Gelukkig wordt er op dit vlak juist wél op tijd op de rem getrapt en blijft de geloofwaardigheid van de gehele verhaallijn gewaarborgd.

Een klein minpuntje voor de Nederlandse fans zal misschien zijn dat zij dit seizoen nog meer overgeleverd zijn aan de ondertitelingsfunctie, aangezien het overgrote deel van dit seizoen zich afspeelt in België en de Brusselse en Antwerpse accenten nou eenmaal niet zo goed te volgen zijn met Nederlandse oren. Dit is onder andere te danken aan het fijn dat het gewest Brussel flink heeft geïnvesteerd in de serie en ook bij elke aflevering genoemd worden in het dankwoord aan het begin. Er is overigens nog genoeg te beleven met de inmiddels in de serie gevestigde boevenbaas Ferry, waarin Frank Lammers een echt passieproject heeft gevonden. Het is intrigerend wat hij met een blik of een simpele gezichtsuitdrukking over kan brengen in een scène. Ook de zichtbaar aangetaste Danielle wordt nog steeds overtuigend neergezet door Elise Schaap.

Tijdens een uitzending van Jinek maakten Waes en Schaap al bekend dat Netflix een derde seizoen heeft besteld. Het is te hopen dat hetzelfde team weer dezelfde kansen krijgt om te doen waar ze erg goed in blijken te zijn; dat is verhalen en personages bedenken die constant weten te boeien, terwijl er genoeg actie in wordt gezet om te zorgen dat je als kijker bijna van het voorste puntje van je stoel afvalt. Ook dit tweede seizoen gooit de standaarden voor Nederlandse en Belgische series weer een flink stuk omhoog en het is dan ook afwachten om te zien of het derde seizoen weer hoge ogen weet te gooien. De spotlights gaan in ieder geval weer terug op Ferry Bouman, in de film Ferry die binnenkort ook te zien zal zijn op het streamingplatform.

Een nieuwe aflevering van het tweede seizoen van Undercover zal elke zondagavond vanaf 21:45 beschikbaar zijn.