F1 2020

Hoewel het echte seizoen van de formule 1 er compleet anders uitziet door het coronavirus, liet Codemasters de kans niet schieten om fans virtueel alsnog te kunnen laten scheuren op het asfalt. En, elk nadeel heeft zijn voordeel: door de verschuiving van het seizoen viel de start van de formule 1 bijna gelijk met de start van de Grote Prijs van Oostenrijk. Hoe voelt de laatste F1 game van deze generatie?

F11

Ik zal eerlijk zijn, racegames zijn niet mijn forté. Bij andere racegames zoals GRID rijd ik binnen de kortste keren in de grindbak of knal ik tegen de muren op. Bij een arcadegame zoals GRID maakt dat niet zoveel uit, maar bij een realistischere variant zoals F1 2020 kan dat wel een probleem worden. En Codemasters heeft er alles aan gedaan om die groep tegemoet te komen. F1 2020 voelt qua besturing veel toegankelijker dan zijn voorgangers: schakelen gebeurt standaard, evenals pitassistentie en ERS. Ook als je in de grindbak belandt word je sneller terug op de baan gezet en verlies je lang niet zoveel grip als je in de normale modus zou hebben. Het is een geweldige toevoeging voor iedereen die de F1-games te ontoegankelijk vond, maar wel met veel plezier in het weekend naar Max Verstappen kijkt.

Er zullen puristen zijn die gaan steigeren van dit soort toevoegingen, maar daar is een simpele oplossing voor: zet ze gewoon uit, want voor jou zijn ze niet bedoeld. Aan de andere kant kan je anderen nu ook makkelijker uitnodigen om een potje met je mee te racen, zeker met de splitscreen-modus die weer terugkeert. Het is wel aan te raden dat je goed kijkt of je alle opties aan wil zetten: veel bij de casual modus wordt al voor je gedaan, maar dingen zoals rem- en stuurassistentie kunnen ook nog irritant zijn. Je kan dan nog wel zoveel moeite hebben met racegames, maar hopelijk weet je wel de stick te vinden om een bocht naar rechts te maken.

F12

MyCareer heeft nu ook een update gekregen als MyTeam. Naast racer ben je nu ook de hoofdbobo van je eigen F1-team en heb je het laatste woord over onder andere de teamkleuren, het onderzoek en het trainingsschema. Die extra dimensie van het managen van het team zorgt ervoor dat je progressie door de seizoenen heen natuurlijker aanvoelt: naast leveranciers die blijven sleutelen aan hun motor door de seizoenen heen kun je ook die extra snelheid halen door eigen onderzoek, en krijg je rivalen door te racen in plaats van er één te kiezen voor de start van je carrière.

Er is een plek waar het realisme schromelijk tekort schiet: in de kwalificatierondes kan de AI soms hele snelle tijden neerzetten, om dan in de echte race vervolgens weer helemaal af te zakken. Kleiner minpunt is de research tree: deze had veel meer interactie mogen hebben. Afgezien van het halen van doelen tijdens races is het verzamelen van onderzoekspunten voornamelijk passief, en het is dus een kwestie van wachten tot je de volgende update kan doorvoeren. En die interviews met commentator Will Buxton, dat is niet meer dan dezelfde voorgekauwde antwoorden kiezen. Ergens is dat op een ironische manier realistisch, maar ook oersaai.

F13

Over realisme gesproken: F1 ziet er grafisch fantastisch uit, en hoewel het geluid van de virtuele motoren nét wat te schel klinkt komt het heel goed in de buurt van het echte werk. Alle teams en racers van de formule 1 en de formule 2 zijn present en de banen zijn bijna exacte kopieën, hoewel de schaal soms moet inboeten voor het tempo van de game. Visueel zijn er niet ontzettend veel veranderingen doorgevoerd, maar Codemasters lijkt al aan de toppen van zijn kunnen te zitten met de huidige generatie en het neemt niet weg dat de game een pareltje is om naar te kijken. En zelfs met een redelijk verouderde grafische kaart – een GTX 970 – kan ik de game op very high spelen zonder dat het framerate vreet.

Uiteraard zijn er ook de nieuwe circuits van Hanoi en Zandvoort, en ondanks dat de bolides van de F1 dit jaar niet door Nederland scheuren kun je altijd uit de voeten met de virtuele versie. Het is duidelijk dat er met de nieuwe circuits veel werk is gestoken in het realisme ervan, wat zowel een zegen is als een vloek. Zandvoort staat bekend als een circuit met veel rechte stukken waar moeilijk in te halen is en in F1 2020 is dat niet anders. Het nieuwe circuit in Vietnam blijft ook trouw aan de echte versie: dat het verder een niet erg spannende baan is is een ander verhaal.

Deze editie van F1 lijkt de ultieme editie te worden voor zowel de meer casual spelers als de echte racefanaten die het ultieme realisme willen hebben. Codemasters heeft heel veel processen geautomatiseerd die moeilijk kunnen zijn voor de beginners, en geeft ook de optie om deze uit te schakelen wanneer je vertrouwt dat je het aankunt. De echte fanaten kunnen waarschijnlijk waarderen hoe realistisch de besturing aanvoelt wanneer je de volledige controle hebt over je wagen en hoe onvergeeflijk de game is wanneer je één klein foutje maakt. En ongeacht je ervaring met de vorige games, kan iedereen zich vergapen aan de circuits en de glanzende wagens die over je scherm scheuren, zeker nu we het met heel wat minder formule 1 hebben moeten stellen dan we gewend zijn. Codemasters brengt met F1 2020 een ode aan een racekampioenschap met een rijke geschiedenis, en ongeacht je ervaring met de vorige games kan iedereen nu in een virtuele bolide stappen die de formule 1 een warm hart toedraagt.