Super Mario Maker 2

Super Mario Maker is één van de twee grote Nintendo-games die hun oorsprong kende op Nintendo Wii U (de ander was Splatoon). Splatoon 2 is er al sinds het eerste jaar van Nintendo Switch en bleek wederom een groot succes. Een soortgelijk succes kan met Super Mario Maker 2 niet uitblijven, want de game is een genot om te spelen.

Super Mario Maker 2 Claws

Super Mario Maker 2 geeft spelers de tools om zelf levels te maken en deze vervolgens te delen en natuurlijk spelen. In het eerste deel kwamen daar al de gekste creaties uit. Van puzzels tot glitch-demonstraties en van recreaties van oude Mario-levels tot Kaizo-Mario (lees: onmogelijk moeilijke levels). Dit alles werd mogelijk gemaakt in de stijlen van Super Mario Bros., Super Maro Bros. 3Super Mario World en New Super Mario Bros. U. Nieuw in dit deel is de stijl voor Super Mario 3D World. Een vreemde eend in het geheel, want deze stijl volgt andere regels dan de andere vier.

Dit merk je bijvoorbeeld in het feit dat in Super Mario 3D World exclusieve elementen aanwezig zijn om levels mee te bouwen. Deze kunnen niet gebruikt worden in de andere stijlen en dus is dit een meer op zichzelf staande ervaring. Dat is niet erg, want de nieuwe stijl is leuk om mee te spelen. Zeker toevoegingen als de Koopa Car en Blinking Blocks maken veel mogelijk in deze stijl, maar ook iets als Cat Mario geven verticale levels (ook nieuw in de game) een nieuwe manier van leveldesign en speelervaring. Wat wel jammer is, is hoe Nintendo de game hemelsbreed een ietwat 'exclusiever' gevoel probeert mee te geven.

Super Mario Maker 2 Boss

Zoals ik al zei bevat de stijl van 3D World exclusieve elementen om te gebruiken, maar mist het ook elementen. Wil je vijanden op elkaar stapelen heb je pech, dat kan niet in deze stijl. Wil je Blinking Blocks gebruiken in een oudere stijl? Nee, dan moet je toch echt een 3D World-level maken. Wil je de speciale effecten van nachtlevels (denk aan: lage zwaartekracht, donkerder level en meer) vrij gebruiken? Dat is pech, dat mag allleen in specifieke thema's. Een Supershroom buiten de originele stijl zit er niet in. Ik snap het wel, want zulke limitaties makent de willekeurige levels die je online tegenkomt een stuk herkenbaarder en op deze manier is het geheel een stuk waardevoller , maar toch voelt het enigszins beperkend op een manier die niet per se had gehoeven. Eén positieve kant is dan wel weer dat 3D World zich meer leent voor levels in traditionele zin en ik denk ook dat we daar veel van te zien gaan krijgen.

Dit neemt verder ook niets weg van al het goede dat Nintendo wel heeft toegevoegd. De nieuwe 3D World-stijl is een genot zoals ik al zei, maar ook de nieuwe thema's (sneeuw, woestijn, bos e.d.) en bijbehorende muziek is fantastisch, de nachtversies van thema's bieden veel extra's, verticale levels, seesaws, aan/uit-wissels, de klauwgrijper, slopes en nog zo veel meer. Voor de nieuwe speler is er al helemaal een gigantisch pakket beschikbaar, voor de veteranen uit deel 1 is er genoeg bij gekomen om mee te experimenteren en te combineren. Je mist natuurlijk wel de Wii U-Gamepad, dus levels maken doe je of met de knoppen op het scherm of met het touchscreen in handheld-modus (dit werkt beter en sneller dan de eerste optie naar mijn mening). Om deze nieuwe manier van creëren te ondersteunen zijn de menu's iets anders ingedeeld om het geheel net wat intuïtiever te maken. Ook hoef je elementen niet meer te schudden om hun eigenschappen te veranderen, die opties zie je simpelweg door een element kort te highlighten. Het werkt net iets minder lekker dan op Wii U, maar voldoet nog altijd ruim. Het enige wat een beetje vervelend is, is dat de hud-elementen aan de zijkanten van het scherm permanent aanwezig zijn. Het maakt je zichtsveld net een stuk kleiner en zit soms in de weg. Een optie om deze (tijdelijk) uit te zetten was welkom geweest.

Super Mario Maker 2 3D World

Nintendo heeft helaas ook enkele aspecten van de game moeten verwijderen. Zo zijn amiibo-kostuums (en andere kostuums) niet meer te vinden in de game. In plaats daarvan kun je kiezen om te spelen als Mario, Luigi, Toad of Toadette. Ook zijn enkele van de humoristische aspecten en verwijzingen naar Mario Paint verwijderd. De minigame waarin je vliegen moet doodmeppen is er niet meer, de rare doodgeluiden van Mario zijn weg en je gaat geen rare lange Mario meer vinden. Persoonlijk heb ik hier weinig problemen mee, omdat het de gameplay verder niet heel veel wijzigt, maar het mag zeker benoemd worden.

Om men te leren wat een goed level is en hoe je dit kunt maken heeft Nintendo de nieuwe story-modus toegevoegd. De levels die je in de story-modus tegenkomt maken goed gebruik van de nieuwe elementen en laten de speler nadenken over wat er allemaal mogelijk is met de nieuwe elementen en stijl. In de story modus kom je bekende personages tegen en moet je het kasteel van Peach opnieuw bouwen na een ongelukje. Er is een beetje te verkennen en het is aan te raden (zeker doen!) om deze modus uit te spelen, maar het verhaal stelt verder weinig voor. Je speelt het voor de levels, die dan weer wel van hoge kwaliteit zijn. Wil je daarna nog verder leren, dan is er een uitgebreide lijst met tips te vinden om je levels nog beter te maken.

Super Mario Maker 2 Multiplayer Slopes

Hier houdt de lol nog niet op. Nintendo heeft voor het eerst in Super Mario-geschiedenis online multiplayer mogelijk gemaakt in een platformer. Dit betekent dat je met maximaal vier spelers online (ook lokaal op één console) elk level kunt spelen. Wie eerder al een Mario-game in multiplayer heeft gespeeld weet dat dit een recept is voor chaos en dat is hier niet anders. Je strijdt in de meeste levels namelijk tegen elkaar en lang niet elk level is met multiplayer in gedachte gemaakt. Je kunt je dan ook het beste neerleggen bij het feit dat niet elk level optimaal gespeeld gaat worden en gewoon genieten van de lol. In een toekomstige patch maakt Nintendo het mogelijk dit ook met vrienden te doen, hopelijk maken ze het tegen die tijd ook mogelijk om levels te filteren, zodat je enkel levels krijgt die met multiplayer in het hoofd zijn gemaakt. In het nieuwe tag-systeem voor levels is al een multiplayer-tag te vinden, gek genoeg wordt dit echter nog niet gebruikt als eis.

Verder zijn er nog enkele Quality of Life-wijzigingen doorgevoerd die het geheel net wat plezieriger maken. In Super Mario Maker 2 kun je jouw levels bijvoorbeeld een beschrijving meegeven, zodat het idee achter je level helderder wordt. Ook zijn er meer basisblokken te plaatsen, zonder de limiet van andere elementen te beperken. Je levels kunnen dus gecompliceerder en groter zijn dan in deel 1. Online kun je ook negatieve feedback geven aan een level, zodat na genoeg feedback echte bagger (hopelijk) minder snel voorkomt in je speelsessies. Ook kun je levels zoeken gebaseerd op tags. Wil je een snel level spelen, zoek dan op 'speedrun'. Wil je absoluut geen autoscroller spelen, zoek daar dan lekker niet op. Het maakt zoeken naar levels die jij wil spelen een stuk gemakkelijker.

Uiteindelijk kun je alleen maar stellen dat Super Maker Maker 2 een groot pakket bevat en weer garant staat voor vele honderden uren aan gameplay. Het is jammer dat sommige elementen exclusief of niet meer aanwezig zijn en dat het maken net iets minder strak werkt, maar daarbuiten biedt de game zoveel dat we daar wel overheen komen (maar als Nintendo sommige dingen zou willen patchen zeggen we daar natuurlijk geen nee tegen). Een genot van een game voor iedereen. Zoek je een plek om levels te delen, kom dan vooral gezellig naar het topic op het FOK! Forum en wissel de codes lekker uit.