Blu-ray: Jurassic World - Fallen Kingdom

Wie had ooit gedacht dat Jurassic World zo'n succes zou zijn in 2015? De filmstudio in ieder geval wel, want nadat de film in de bioscoop verscheen werd er direct de sprint ingezet om te gaan werken aan een vervolg. Fallen Kingdom volgt deze tijdlijn, want drie jaar na de allesverwoestende gebeurtenissen op het eiland zijn Owen en Claire weer terug. Dit keer niet direct samen, maar wel eensgezind om de dag te redden, alleen loopt het ook ditmaal weer iets anders dan gepland.

Drie jaar geleden werd het themapark en luxeresort Jurassic World verwoest door losgebarsten dinosaurussen. Isla Nublar is nu een onbewoond eiland geworden waar de overgebleven dinosaurussen in de jungle aan hun lot overgelaten zijn. Wanneer de slapende vulkaan op het eiland weer actief wordt, dreigen de dinosaurussen opnieuw uit te sterven. Claire zet alles op alles om dit te voorkomen. Ze weet Owen over te halen om samen met haar en een team van specialisten terug te gaan naar Isla Nublar om te proberen de dinosaurussen te redden. Owen is vastbesloten om de de vermiste raptor Blue, die hij van jongs af aan heeft getraind, te vinden. Als ze op het eiland arriveren blijkt de vulkaan die op uitbarsten staat niet hun grootste probleem te zijn.

Het eerste deel in de (toekomstige) trilogie wond er al geen doekjes om; het gaat hier om puur spektakel. Dat is ook een van de redenen waarom zoveel mensen in 2015 naar de bioscoop holden om te genieten van een stukje kindertijd dat weer tot leven kwam. De raptors, de T-Rex, alles ingrediënten waren aanwezig voor dik twee uur popcornvermaak. Dat hebben de makers ditmaal ook weer voor elkaar weten te krijgen, al hebben ze wel een half uur nodig om het dit keer op te bouwen tot dat punt. Het stokje van de regie is overgegeven aan J.A. Bayona, die hoge ogen gooide met The Impossible, een film die de verwoesting toonde van de 2004 tsunamivloedgolf. Hij is dus niet onbekend met grote sets en ingewikkelde shots, iets wat gelijk duidelijk wordt wanneer de verwoesting in deze film losbarst. Daarbij lijkt overigens ditmaal wel beknibbeld te zijn op de practische effecten, want een groot deel lijkt computergefabriceerd te zijn. Dit was juist iets waar het eerste deel aangaf af te wijken van de status quo en veel te werken met echte modellen van de dinosaurussen en niet alles uit de computer te toveren.

Chris Pratt zet Owen opnieuw neer als een rol die hem veel credits op zal leveren in de toekomst. Het script van Colin Trevorrow werkt hier aan mee, maar het is vooral Pratt die een lach op het gezicht brengt, waar Bryce Dallas Howard die er juist soms weer van af brengt met haar ietwat houterige personage Claire. De ensemblecast waarmee het tweetal wordt aangevuld is, jammer genoeg, zeer vergetelijk. Rafe Spall, bekend van onder meer Life of Pi, krijgt een voorspelbaar personage om mee te spelen en Jeff Goldblum is maar enkele ogenblikken aanwezig, waarbij het overgrote deel van zijn bijdrage verwerkt zat in de trailers voor de film. De wizzkids, gespeeld door Justice Smith en Daniella Pineda, brengen wat licht vermaak, maar voegen uiteindelijk weinig toe aan het verhaalverloop.

Jurassic World: Fallen Kingdom brengt leuk popcornvermaak in de huiskamer en voor de liefhebbers hoeft dat ook niet gelijk te stoppen als de credits gaan rollen. Een groot deel van de bonusfeatures bestaat uit de videodagboeken van Chris Pratt op de set van de film. Een leuke aanvulling, ook om te zien hoe het er nou aan toe gaat op de set van zo'n grote actiefilm. Wij maken ons ondertussen op voor het laatste deel uit deze trilogie, dat in 2021 de bioscopen in zal stormen.