Blu-ray: Call Me By Your Name

Er zijn soms films die zoveel stof op doen waaien dat het haast interessant wordt om alleen maar die reacties te volgen. Wat gebeurt er met mensen rondom deze release. Zijn ze boos? Nieuwsgierig? Of gewoon verbolgen? Dat waren een paar emoties die naar boven kwamen rondom Call Me By Your Name, de film van regisseur Luca Guadagnino. Wat overheerste was een opluchting; er kan eindelijk een film gemaakt worden over een homoseksueel koppel, zonder dat de clichés die de filmgeschiedenis daar omheen heeft gekleurd naar voren komen.

De 17-jarige Elio (Timothée Chalamet) brengt samen met zijn ouders de zomer door op het Italiaanse platteland. Wanneer Oliver, (Armie Hammer) een Amerikaanse onderzoeksassistent, naar Italië komt om samen te werken met Elio’s geleerde vader (Michael Stuhlbarg), vindt hij dit erg intrigerend. Elio verzint van alles om tijd door te brengen met Oliver, en daagt hem uit. Er onstaat een erotische spanning tussen de twee, en zodra het flirten eenmaal leidt tot een zowel speelse als betekenisvolle eerste zoen zijn ze meteen onafscheidelijk.

In de plot zit er misschien gelijk een verwerpelijk feit; een 17-jarige jongen die een relatie aangaat met een oudere man. De film draait dan ook niet om dit feit heen en benoemt het wel degelijk. Door de acteerprestaties van Hammer en Chalamet (laatstgenoemde werd genomineerd voor een Oscar), is de kijker direct geboeid en wordt de aandacht geen moment gebroken. Een bepaalde souplesse zorgt ervoor dat er al snel vergeten wordt dat het hier gaat om acteurs en door het camerawerk van Sayombhu Mukdeeprom valt het haast te zien als een documentaire over de liefde tussen deze twee personen. Daar past ook nog eens de soundtrack feilloos bij. De titelsong, 'Mystery of Love' van Sufjan Stevens, tevens genomineerd voor een Oscar, vat eigenlijk de plot en de emoties perfect samen.

Uiteraard is deze film niet bedoeld om weg te kijken met het doel om 'maar wat te kijken te hebben'. Het heeft zeker arthouse-trekjes en is daardoor meer geschikt voor een rustig moment om echt van te genieten. Geen popcornsentiment, maar een ontspannende vibe die ook goed werkt met het verhaal. Daarbij geven de extra's op de blu-ray, namelijk een fotoreportage van de opnames in Italië en een gepreksserie met de acteurs en regisseur, een extra dimensie aan het verhaal en wordt vooral duidelijk waarom zij vinden dat deze film gemaakt moest worden. Call Me By Your Name is een verhaal dat alle eigenschappen heeft om een klassieker te worden, alhoewel die keuze natuurlijk altijd bij het filmkijkende publiek ligt.