Blu-ray: Mary Magdalene

Maria Magdalena is misschien wel de bekendste vrouw uit de wereldgeschiedenis. Als de vermoedelijke echtgenoot van Jezus Christus speelt zij in de meeste verhalen rondom dit figuur een belangrijke rol, waarbij natuurlijk het gruwelijke einde van Christus enorme impact heeft op het leven van Maria. De emotie is daarbij het sterkste punt van de film van Garth Davis, die we kennen van het eveneens prachtige Lion uit 2016. Mooie films maken met een boodschap begint langzamerhand een synoniem te worden van Davis.

In het Heilige Land verlaat een jonge vrouw haar conservatieve familie en het kleine vissersdorpje waar zij is opgegroeid om zich te voegen bij een sociaal radicale groep. De groep wordt geleid door een charismatische leider genaamd Jezus van Nazareth. Maria Magdalena is op zoek naar een nieuwe manier van leven en voelt zich al snel op haar gemak bij Jezus en zijn volgelingen. Maria's spirituele reis leidt de kijker uiteindelijk naar de hoofdstad Jeruzalem, waar zij wordt geconfronteerd wordt met de realiteit van Jezus zijn toekomst en haar eigen rol hierin.

Allereerst moet worden gezegd dat de rollen van Maria en Jezus sterk worden neergezet door Rooney Mara en Joaquin Phoenix. Van eerstgenoemde blijft het toch altijd weer verbazingwekkend hoe zij zich volledig kan verliezen in een rol en een groot publiek ervan kan overtuigen dat zij echt die persoon is. Dat dit soms wat minder gaat door een scenario was te zien aan de gruwelfilm die de naam Pan draagt, maar in de rol van Maria heeft zij zichzelf weer helemaal teruggevonden. En via dit eeuwenoude personage weet ze een moderne boodschap te verkondigen, namelijk dat een vrouw niet immer onderdanig aan een man hoeft te zijn. Daarmee wordt soms de bijbelse context even buiten beschouwing gelaten. Het gaat er hier duidelijk niet om het vertellen van het precieze bijbelverhaal. Het gaat Davis om het vertellen van een krachtig verhaal rondom een vrouw die door mysterie en onduidelijk wordt omgeven in de geschiedenisboeken.

Daarbij is de rol van Phoenix er een zoals we van hem gewend zijn; sterk, charismatisch en soms misschien zelfs een tikkeltje angstaanjagend. Chiwetel Ejiofor, bekend van 12 Years a Slave, vertolkt de rol van Petrus en ondanks dat er gevreesd kan worden bij het horen van de synopsis dat er gekeken gaat worden naar een grote bioscoopversie van The Passion is het tegendeel waar. Wel moet worden vastgesteld dat de aandacht van de kijker maar moeilijk vastgehouden kan worden naarmate de film zijn einde nadert. Daarbij verdwijnt Maria enigszins op de achtergrond en wordt de focus meer gelegd op Jezus, om het bijbellijstje toch wel af te vinken. Dat is zeker jammer.

Het verhaal van het belangrijke Bijbelse figuur wordt verteld op een manier waaruit blijkt dat zelfs bijbelverhalen een moderne boodschap kunnen verkondigen. Waar in het latere gedeelte van de film de focus toch meer wordt gelegd op de bekende gebeurtenissen rondom Jezus Christus is het een noemenswaardig stukje cinema, met een aantal indrukwekkende acteerprestaties.