Spinvis betovert in Slottuin Zeist

Het is een nogal bijzondere setting voor een concert. De banken die geplaatst zijn in de Slottuin van Slot Zeist vormen een eigenaardig openluchttheater waar deze zomer een aantal concerten wordt gegeven door grote Nederlandse artiesten. Het concert dat het snelste uitverkocht raakte was dat van Erik de Jong, ofwel Spinvis. 'Neem een dekentje mee, het kan koud worden, maar het blijf gelukkig droog', werd er nog vermeld door de organisatie op de Facebook-evenementpagina. Het publiek werd alleen al door één ding warm gehouden: de prachtige klanken en teksten van Spinvis.

Spinvis betovert in Slottuin Zeist
Spinvis betovert in Slottuin Zeist

De populariteit van Spinvis is altijd stabiel geweest vanaf het moment van de succesvolle debuutplaat tot aan het vorig jaar uitgebrachte Trein Vuur Dageraad, waarop weer veertien nummers te vinden zijn die men lastig kan omschrijven. Soms lijken het stukjes poëzie te zijn met een melodie eronder, en dan krijgt opeens de melodie weer de overhand. Dit is ook iets waarmee gespeeld wordt tijdens het concert. Onlangs werd dit in een iets korte vorm ook gedaan in de Heineken-tent op Lowlands en dat was ook een daverend succes, waar het leidde tot mensen die in tranen uitbarstte, iets waar Erik overigens zelf niet zo heel veel mee heeft. Huilen om muziek moet iets zeldzaams blijven. Diepe emoties moeten een uniek karakter hebben. Gelukkig weet de Jong zelf ook hij die emoties in een klap de andere kant op kan sturen, in de vorm van een grapje of een verhaal over waarom nou precies dat ene liedje. Soms ook gewoon omdat het nou eenmaal op het lijstje staat, aldus Spinvis zelf. Ronnie speelt ook nog steeds een rol in het verhaal: "We nodigen hem altijd uit, maar hij komt nooit. Hij woont in Utrecht en zelfs al spelen we in Zeist, vindt hij het onwijs tof, maar komt toch niet. Dat is niet erg, overigens, maar we hebben wel een nieuwe liedje over hem gemaakt."

Op dat lijstje staat een groot aantal nummers van de laatste plaat die uitgebracht is. Onder andere 'Artis', 'Nachtwinkel' en 'Tienduizend Zwaluwen' komen voorbij. Laatstgenoemde wordt door de begeleiding van het juiste licht op de bijzondere locatie een waar kunsstukje waar mening artiest nog een punt aan kan zuigen. De titelplaat wordt aan het einde ingezet in de vorm zoals die ook op de plaat is te vinden, maar toch geeft het weer dat authentieke gevoel af. "Dit is een reisliedje, of eigenlijk een 'kom terug'-liedje", ook dit wordt een van de hoogtepunten van de bijna twee uur dat er gespeeld wordt.

Naast Erik de Jong is ook Saartje Van Camp een van de redenen waarom die kunststukjes allemaal zo goed werken. Zowel als ze als achtergrondzangeres optreedt, maar ook als ze zelf de spotlight krijgt werkt het perfect. Naast Van Camp is de band zo goed op elkaar ingespeeld dat het allemaal haast te goed lijkt. Het is dan ook helemaal niet erg dat violiste Merel het even moeilijk heeft. De Jong weet het op een mooie manier te brengen en voordat het publiek het eigenlijk door heeft, is de eigenaardige overgang alweer verleden tijd.

Spinvis betovert in Slottuin Zeist (Foto: Tim van Veen)

Het maakt niet met welk gevoel je dit concert in ging, je komt er hoe dan ook uit met een lach op het gezicht en een gevoel van voldoening. Heeft dat iets te maken met de bijzondere locatie, waarbij uitgekeken wordt op Slot Zeist? Misschien. Spinvis was in ieder geval ditmaal de koning van het terrein.