Blu-ray: LBJ

De levensverhalen van oud-Amerikaanse presidenten hebben al meermaals de inspiratie voor mooie films gevormd,  van Oliver Stone's JFK (1991) tot Steven Spielberg's Lincoln (2012). Een vereiste is natuurlijk wel dat er iets indrukwekkends te vertellen valt. Logisch dan ook dat Lyndon B. Johnson veel minder aandacht heeft gekregen. De man stond als vicepresident continu in de schaduw van de flamboyante jonge president John F. Kennedy. Tot die beruchte en noodlottige dag in november 1963. JFK is niet meer, en volgens de grondwet is de procedure dat de vicepresident in dergelijke gevallen de president opvolgt. Hoe Johnson met deze plotselinge drastische wenteling omging, is precies wat de politieke film LBJ probeert over te brengen. Hier slaagt de film goed in, al is het wel een vereiste dat je over de overdadige make-up van hoofdrolspeler Woody Harrelson kan heenkijken.

Nadat de machtige zuidelijke senator Lyndon Baines Johnson (Woody Harrelson) in 1960 de democratische voorverkiezingen verliest van senator John F. Kennedy, stemt hij er mee in om de running mate van zijn rivaal te worden. Zodra ze de presidentsverkiezingen winnen wordt Johnson vice president, maar ondanks zijn uitgebreide wetgevende kennis en zijn scherpe politieke instincten zet Kennedy’s team hem buitenspel. Op 22 november 1963 verandert dit echter rigoureus, wanneer Kennedy wordt vermoord en Johnson het presidentschap in handen geduwd krijgt, met zijn vrouw Lady Bird aan zijn zijde. Terwijl de natie rouwt kampt Johnson met tegenstander Bobby Kennedy en voormalig mentor Richard Russell, terwijl hij probeert JFK’s nalatenschap te eren door op te komen voor de historische Civil Rights Act van 1964.

lbj 2018

Naar verluidt hebben Johnson en Kennedy altijd een hekel aan elkaar gehad. De twee waren werkelijk tegenpolen van elkaar. Johnson groeide op in een extreem arme omgeving als boerenjongen in Texas, het zuiden van Amerika.  Dit terwijl Kennedy aan de andere kant opgroeide, in Massachusetts, als de zoon van een rijke zakenman. JFK had ongeacht zijn politieke carrière toch wel een fortuin geërfd, terwijl Johnson van jongs af aan al leerde dat hij keihard moest werken om een succesvol bestaan op te bouwen. Toch waren de twee op elkaar aangewezen, aangezien Kennedy de steun van Johnson nodig had om voldoende stemmen te behalen in de zuidelijke staten waar Johnson immens populair was. Op papier was het dus een gouden combinatie, zij het niet dat Johnson eigenlijk helemaal geen vice-president had willen worden; en dan al helemaal niet in het presidentschap van geduchte (democratische) tegenstander Kennedy. De tweestrijd tussen deze twee zwaargewichten wordt in deze film goed duidelijk, wat de film erg leuk en informatief maakt.

Het is fijn dat er met LBJ een keer een licht wordt geschenen op Johnson, in plaats van op zijn voorganger. Hoewel de film de aanslag op Kennedy wel voldoende aandacht geeft, wordt er echt ingegaan op wat voor invloed dit had op Johnson en zijn vrouw. Dit geeft een leuke en andere kijk op een reeds bekend verhaal. Toch kunnen we er niet omheen dat regisseur Rob Reiner (A Few Good MenWhen Harry Met Sally ...) president Johnson wel erg neerzet als een karikatuur. Natuurlijk wordt dit deels bewerkstelligd door de maffe make-up en protheses die Harrelson draagt in zijn vertoning als Johnson, maar ook door de expliciete en onnodig lollige scènes. Zoals Johnson aan het vergaderen met de toiletdeur open. Hiermee wordt Johnson wel erg on-presidentieel neergezet, terwijl het in feite een fascinerende politicus was met een grote overtuigingskracht die een dergelijke afschildering niet heeft verdiend.

lbj 2018 2

Daarnaast is, net zoals veel Amerikaanse films, LBJ ook erg patriotistisch. Gelukkig vermeldt regisseur Reiner nog wel dat Johnson de Vietnamoorlog heeft laten escaleren, want anders werd de president wel erg rooskleurig afgebeeld in dit politiek drama. Op een paar aspecten na is LBJ voor liefhebbers van politiek een interessante film geworden. Het is erg leuk dat er voor een ander perspectief is gekozen waarin Lyndon B. Johnson centraal staat. Er zit een hoog tempo waardoor je je als kijker nooit begint te vervelen, en het acteerwerk in de film weet veel indruk te maken.

De blu-ray uitgave van dit politieke drama heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. Op het originele beeldformaat van 1.58:1 met een 1080p resolutie ziet de film er levendig en haarscherp uit. Ook de DTS-HD Master Audio 5.1 geluidstrack maakt indruk, ondanks dat er in het meerendeel van de film bestaat uit dialogen. Ook is het goed om te zien dat Dutch Filmworks ervoor heeft gekozen om een extra op de blu-ray disc te zetten, iets wat zij gewoonlijk niet vaak doen. De 'behind the scenes' is een leuke extra van 12 minuten, waarin er wat meer verdieping wordt gegeven in hoe de film tot stand is gekomen, iets wat interessant is voor liefhebbers die na de speelduur nog niet klaar zijn met LBJ.