WarioWare Gold

Op Gameboy Advance werd lange tijd geleden WarioWare uitgebracht. De game introduceerde ons microgames: zeer korte spelletjes van slechts enkele seconden die nog korter zijn dan minigames. De game groeide uit tot serie en komt nu tot zijn ultieme hoogtepunt op Nintendo 3DS.

WarioWare Gold Cutscene

WarioWare Gold biedt meer dan driehonderd microgames. Dit is een combinatie van de leukste, grootste hits uit de geschiedenis van de serie en een hoop nieuwe microgames. Deze zijn verspreid over vier categorieën: bash (gebruik vierpuntstoets en A), touch (gebruik de stylus), twist (beweeg je 3DS heen en weer en gebruik A) en blow (gebruik de microfoon). Deze kunnen los van elkaar gespeeld worden of samen voor nog meer gekkigheid. Gelukkig laten ze je kort voor elke microgame wel weten onder welke categorie hij valt, zodat je snel kan aanpassen.

Zoals altijd zijn de microgames leuk, het blijft immers de kracht van WarioWare. Waar Nintendo dit keer echter aan heeft gesleuteld is de presentatie. Natuurlijk is er weer een storymode, waarin je de diverse personages tegenkomt en in gekke scenario's hun microgames moet verslaan. Dit wordt dit keer gepresenteerd in competitievorm, je doet namelijk mee aan een toernooi van Wario zelf. Ook kom je een meisje tegen dat nog wat problemen heeft met Wario, maar wat die problemen zijn mag je zelf achterhalen.

WarioWare Gold Mario Kart

Wario heeft dit keer volledige voice acting door Charles Martinet zelf en het is hilarisch. Je hoort dat hij het is, maar dan een soort verknipte Mario, wat Wario natuurlijk is. Het is geweldig om te horen. Ook de performance van de andere personage is prima en verkoopt de personages net wat beter. Inmiddels kennen we de meeste ook wel, maar toch zijn de nieuwe scenario's leuk om te zien. De microgames en presentatie is dus in orde, maar dat is niet alles dat Gold te bieden heeft.

Gold heeft veel dingen om te verzamelen. Uit een machine kun je met coins dingen kopen. Een telefoon, een wekker, nieuwe minigames en nieuwe functionaliteit. Eén van mijn lievelingsfunctionaliteiten is voor amiibo. Veel doet het niet: je scant een amiibo en je krijgt van Wario een stuk art. Maar de art is hilarisch. Hij maakt elke tekening van het personage dat je inscant zo slecht mogelijk, behalve die van Waluigi en Wario. Heb je amiibo zou ik er zeker een paar inscannen (of je gebruikt de magische krachten van Google). Of neem Mewtroid 2, een duidelijke woordspeling op Metroid 2, waarin je als kat een invasie van zeedieren moet tegenhouden.

WarioWare Gold Minigame

De game zit vol content. Een story mode, challenge mode, collectibles en noem maar op. Er is genoeg te vinden om lang met de game bezig te zijn, maar persoonlijk liep ik wel tegen één probleem op: ik heb elke Warioware-game gespeeld en ik denk dat ik enigszins fatigue heb opgelopen. Gold kon me minder beetpakken zoals de serie wel in het verleden kon. Dit neemt niets af van de kwaliteit van de game verder, maar is iets voor veteranen van de serie om in gedachte te houden.

Warioware Gold is een leuke game en biedt de ultieme Warioware-ervaring. Veel content, kwalitatieve content, verpakt in een leuk jasje. Ben je niet bekend met de serie, dan is dit het instappunt om eens te kijken of je het wat vindt. WAAAAHHHHHHRIO.

• Beste collectie minigames
  • Leuke presentatie
  • Minder lang aantrekkelijk voor veteranen