Mario + Rabbids: Kingdom Battle - Donkey Kong Adventure

Mario + Rabbids Kingdom Battle is de verrassende XCOM-like game van Ubisoft die vorig jaar uitkwam. Mario, Luigi, Toad en meer die samen met hun verklede Rabbid-genoten in een knotsgekke wereld terechtkomen was grappig, uitdagend en smaakte naar meer. Dat meer is er nu in de vorm van Donkey Kong Adventure, een uitbreiding die voor bezitters van de seizoenpas gratis is. De nieuwe content kun je pas spelen als je de eerste wereld hebt uitgespeeld, dus als je de Gold Edition hebt gekocht om alles in een bundel te hebben zoals ik dan moet je even aan de bak voordat je de zijsprong naar de wereld van Donkey Kong kunt maken.

Lijp verhaal
Het verhaal van Donkey Kong Adventure gaat ook direct verder nadat je in die eerste wereld Rabbid Kong hebt verslagen. De wastijdmachine is gerepareerd en Mario en co staan op het punt de konijnen terug te sturen naar hun eigen wereld. Rabbid Peach is alleen weer te egoïstisch bezig en wil haar mobieltje via de machine opladen. Een kortsluiting en teleportatie later zijn Mario, Rabbid Peach en ook Rabbid Kong in de wereld van Donkey Kong.

Mario + Rabbids: Kingdom Battle - Donkey Kong Adventure (Foto: Ubisoft)

Deze wereld is verdeeld in vier segmenten die je herkent uit Donkey Kong-games. De jungle, tropische koraalriffen, tempels, de sfeer is helemaal Donkey. Natuurlijk zijn de Rabbids er ook, dus je ziet ook allemaal dwaze acties van de konijnen als je door de omgeving loopt. Ondertussen hoor je een gemixte versie van de welbekende Donkey Kong-muziek door je speakers. De vogels die her en der zijn fluiten die vrolijk mee. Er zijn allerlei puzzels waarmee je met blokken moet sjouwen en enkele andere minigames waar je geheugen en oplossend vermogen op de proef worden gesteld. Ze zijn leuk bedacht en niet al te simpel, maar met wat rustig nadenken zijn ze altijd wel te doen zonder dat je meteen naar het internet wil surfen voor de oplossing.

Gestroomlijnd team
De gameplay van Donkey Kong Adventure is in de basis hetzelfde. Het grote verschil zit 'm in de uitdaging. Die is verdwenen en dat komt vooral door de twee nieuwe personages Donkey Kong en Rabbid Cranky. Je speelt elke missie met hen en Rabbid Peach. Bij elkaar zijn ze een goed op elkaar ingespeeld team. Eigenlijk te goed. Het is jammer dat er geen mogelijkheden zijn om met teamleden te wisselen zoals in het origineel. Als je nu in een missie geen perfecte score haalt dan is het vaak wapens wisselen en nog eens proberen. Dat is minder leuke herspeelbaarheid dan een level met een ander team te proberen. Funky Kong, Diddy Kong, of de Rabbid varianten ervan: het is niet dat er geen passende teamleden te verzinnen zijn.

Vooral Donkey Kong is enorm overpowered. Hij brengt een compleet nieuwe strategie met zich mee waardoor je missies op een heel andere manier benadert. Hij kan sowieso heel wat klappen opvangen voordat hij is uitgeschakeld. Zijn wapen is een banana-boemerang waarmee je meerdere vijanden tegelijkertijd kunt raken, tenminste, als ze bij elkaar in de buurt zijn. En dat kun je heel gemakkelijk doen met zijn speciale kracht waarmee hij op zijn konga's, een verwijzing naar het ritmespel Donkey Konga, zijn vijanden in een trance brengt en naar hem toe laat dansen. Nog handiger: als ze echt om hem heen staan kun je met zijn handen meerdere keren op grond laten slaan waardoor de meeste zwakke vijanden wel bijna of zeker dood zijn.

Apenkooien
Als je dacht dat dit al overpowered is dan komt het beste gameplay-element van Donkey Kong Adventure nog. Donkey Kong kan alle vijanden op pakken, op de bazen na. Daarmee ren je dan over het speelveld, gebruikmakend van donkey slides en lianen om ze ver weg van je andere teamgenoten te brengen. Dan mag je ze nog gooien, dan wel op een andere vijand of de afgrond in. Datzelfde mag je ook met teamgenoten. Pak je Rabbid Cranky op en gooi je hem, dan zal hij vijanden in de buurt beschieten met de hagel uit zijn jachtgeweer. De explosieve blokken mag je met Donkey Kong ook oppakken en naar vijanden gooien. Het is een leuke, maar wel bizar sterke mogelijkheid.

Schietgrage opa
Rabbid Cranky is duidelijk anders. Zijn wandelstok is een jachtgeweer met een ingebouwde granaatwerper. Cranky heeft veel mogelijkheden op afstand en daar moet je hem ook laten. Komen ze te dichtbij, dan kan hij zijn speciale kracht gebruiken. Hij vertelt dan een lang en saai verhaal waardoor vijanden in slaap vallen. Wederom alle vijanden, op bazen na. Raak je ze in hun slaap worden ze alsnog wakker, dus deze kracht gebruik je alleen als je niets meer kan, zodat je het effect niet teniet doet. Pas na de volgende beurt worden ze dan wakker en heb je dus een ronde geen last van de slapende tegenstanders. Hij is de enige die na upgrades meerdere keren kan schieten op bewegende vijanden in hun beurt. Wat je ook kan doen is zijn speciale kracht al activeren en dan Donkey Kong een vijand de lucht in laten gooien, dan schiet hij er alsnog op.

Donkey Kong voor dichtbij, Rabbid Cranky op afstand en Rabbid Peach ter ondersteuning met alsnog een aardig wapen en natuurlijk als genezer. Dit team is klaar om alles in de pan te hakken en dat merk je in de verhaalmissies. Het is supertof om vijanden in te maken, maar het is wel te gemakkelijk. De herspeelbaarheid is dan ook minder dan in het basisspel. Gelukkig is de duur van Donkey Kong Adventure precies genoeg en als je het verhaal hebt uitgespeeld dan komen de wel lastigere missies. Vind je Mario + Rabbids : Kingdom Battle leuk dan is Donkey Kong Adventure haast een verplichte DLC. De wasmachine mag nog wel naar een paar andere Nintendo-werelden gaan voor meer Rabbid-gekte.