Blu-ray: Maze Runner: The Death Cure

De Maze Runner-trilogie past in het rijtje van andere young adult-boeken die commercieël succesvol verfilmd zijn, zoals The Hunger Games en Divergent. In de verhaallijn van Maze Runner volgen we een groep jongeren die om onverklaarbare redenen worden opgesloten in een mysterieus doolhof. Waar de eerste film - The Maze Runner (2014) - voor veel spanning zorgde bij de kijkers door het geheimzinnige plot, kon het tweede deel dat uitkwam in 2015 - Maze Runner: The Scorch Trials - helaas minder verrassen. Ook het slotstuk van de reeks, Maze Runner: The Death Cure, die sinds kort uit is op blu-ray voelt helaas verplicht aan. Met deze film komt een einde aan een young adult-filmreeks die ooit zo verfrissend begon.

In de finale van de Maze Runner-saga leidt Thomas (Dylan O’Brien) zijn groep ontsnapte Laarders op hun laatste en gevaarlijkste missie tot nu toe. Om hun vrienden te redden, moeten ze inbreken in de legendarische Laatste Stad. Dit door WCKD gecontroleerde labyrint is misschien wel het meest dodelijke doolhof van allemaal. Iedereen die er levend uitkomt, zal antwoorden krijgen op de vragen die de Laarders hebben sinds ze voor het eerst in het doolhof arriveerden.

De regie van dit slotstuk is wederom in handen van Wes Ball, die eerder ook verantwoordelijk was voor de eerdere delen The Maze Runner en Maze Runner: The Scorch Trials. De bedoeling was dat het laatste deel in 2017 uit zou komen, waardoor er qua tijd geen groot gat zou zitten tussen de films. Helaas moest de productie tijdelijk stopgezet worden toen hoofdrolspeler Dylan O'Brien, die de rol van Thomas op zich neemt, serieuze verwondingen opliep bij het filmen van de openingsscène. Uiteindelijk is de film hierdoor een jaar later dan de originele release in de bioscopen verschenen.

maze runner

Wat jammer is, is dat we in Maze Runner: The Death Cure weinig terugzien van de mystiek en originaliteit die in overvloede aanwezig was in het eerste deel. Waar het verhaal van bestseller-auteur James Dashner voldoende ruimte geeft om een zekere diepgang in de sci-fi verfilming te brengen, draait het laatste deel helaas vooral om actie. Er wordt weinig aandacht gegeven aan het grote deel van de mensheid dat wordt gedecimeerd door het Flare-virus, en de discriminatie die hieruit voortvloeit. Zo is er als het ware een klassenscheiding ontstaan door de ommuurde stad waar de elite zich huizen, en de rest van de mensen die buiten deze stad in sloppenwijken moeten wonen. Hoewel de actiescènes prima in elkaar steken, weten deze scènes niet voldoende entertainment te brengen om kijkers de volledige 2 uur en 21 minuten van de film te vermaken.

Hoewel regisseur Wes Ball nog wel geprobeerd heeft om wat meer diepgang in het verhaal te brengen, bijvoorbeeld door middel van subverhalen waarin personages elkaar in het heetst van de strijd elkaar kwijtraken; of liefdes die onbeantwoord worden, hebben de meeste acteurs echter niet voldoende kwaliteiten om deze verhalen geloofwaardig over te brengen. Daarnaast is er nauwelijks verdieping gegeven in de verschillende hoofdpersonages, wat ervoor zorgt dat het de meeste kijkers waarschijnlijk weinig uitmaakt wat het lot deze personages zal brengen.

maze runner 2

Voor diehard-fans van de eerdere delen of de gelijknamige boeken zal Maze Runner: The Death Cure misschien de moeite waard zijn. Wes Ball had de kans om de saga een waardig slotstuk te geven waarin zowel antwoorden op vragen worden gegeven die in de vorige delen zijn opgegooid, en waarin goede en sterke acteerscènes de revue passeren. Helaas draait het in het laatste deel enkel om actie, wat ten koste gaat aan de diepgang dat het verhaal van de Maze Runner-saga aan de hand van James Dashner zeker wel te bieden had.

De beeldkwaliteit van de blu-ray uitgave is van een zeer hoge kwaliteit (originele beeldverhouding van 2.39:1, HD-beeld met een resolutie van 1080p/24p). Ook de audio-kwaliteit van Maze Runner: The Death Cure is bovengemiddeld door ondersteuning voor een DTS-HD Master Audio 7.1-geluidstrack. Daarnaast staan er nog voldoende extra's op de blu-ray uitgave, waaronder 28 minuten aan deleted en extended scènes en een vermakelijke making-off van 22 minuten.