DVD: De Luizenmoeder (Seizoen 1)

Zelden werd een Nederlandse serie door mond-tot-mondreclame zo populair dat er op een hoogtepunt miljoenen mensen de serie aan het terugkijken waren via Uitzending Gemist. Het gebeurde bij De Luizenmoeder, een serie die inspeelt op de herkenbare situaties die zich voordoen als jonge moeders of vaders voor het eerst een kind naar de basisschool brengen. Door de enorme uitvergroting van de soms bizarre en belachelijke dingen die dan plaatsvinden, heeft de serie een enorm groot publiek naar zich toe weten te trekken. Hoe leuk is het dan om die serie nog een keer thuis terug te kijken op DVD?

Vastberaden om haar nieuwe leven zo snel mogelijk op de rit te krijgen, stort Hannah (Jennifer Hoffman), de nieuwe en net gescheiden moeder met dochter Floor in groep drie, zich in de wereld die zich afspeelt op en rondom het schoolplein van basisschool De Klimop. We maken onder andere kennis met de ietwat vreemde schooldirecteur Anton (Diederik Ebbinge), de lichtelijk overspannen juf Ank (Ilse Warringa), het andere schoolpersoneel en natuurlijk, de ouders in deze bijzondere mini-maatschappij waar geen enkel maatschappelijk cliché geschuwd wordt. Hannah wordt geconfronteerd met schoolpleinregels, de klassen-app, de moedermaffia, traktatiebeleid, zwaaiafspraken, hangouders, de participizza-avond, tienminutengesprekken, Winterklaas, 1 april, het zomerfeest en natuurlijk luizenmoeders.

Allereerst moet gezegd worden dat het acteerwerk voor een Nederlandse standaard onwijs hoog is. Ilse Warringa is geniaal als de opvallende en strenge doch rechtvaardige juf Ank. Bij het halve land zit inmiddels haar liedje ("Hallo allemaal...") in het collectieve geheugen geprent en zal daar ook nooit meer uit verdwijnen. Door de personages op een overdreven manier neer te zetten, kan er later in de serie ingegaan worden op de menselijke karaktertrekken van een norse juf, een depressieve directeur en een concièrge waarvan de motivatie en voorspelbaarheid compleet onduidelijk is. Ook Jennifer Hoffman is indrukwekkend als kinderpsycholoog Hannah, die door de andere ouders constant ondermijnd of vernederd wordt. Dit leidt vervolgens ook weer tot haast absurdistisch toneel op het televisiescherm.

Het zit hem allemaal in de manier waarop de serie is geschreven. Er wordt geen enkel moment gevreesd om over de grens te gaan, dat gebeurt namelijk al vanaf de eerste minuut van de serie. Omdat er op dat punt vol gas wordt gegeven is er tijdens de rest van het seizoen nooit de discussie ontstaan, aangezien er gewoon geaccepteerd hoort te worden dat er nou eenmaal nog onderscheid is. Jammer daarbij is wel dat er heel erg gewerkt wordt op een basis van aflevering per aflevering en de verhaallijnen niet verder doorgezet worden door het seizoen heen. Als het onderwerp 1 april is behandeld, of wanneer Winterklaas voorbij is, wordt er ook niet meer over gesproken in de volgende afleveringen.

De Luizenmoeder weet door een indrukwekkend manier van vertelling in combinatie met een absolute no-nonsense televisie een geweldig eerste seizoen neer te zetten. De productie voor het tweede seizoen is inmiddels gestart, dus is er nog tijd genoeg om eens lekker een middag te gaan zitten en het hele eerste seizoen nog eens met buldergelach te aanschouwen. En dat vinden wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder.