Rainbow Six: Siege - Operation Chimera

Het nieuwe jaar van additionele content van Rainbow Six: Siege is weer begonnen! Tijd dus om het eerste seizoen, Operation Chimera, eens aan de tand te voelen.

Jaar 3 wordt, net zoals voorgaande jaren, verdeeld over vier verschillende seizoenen. Dit jaar kunnen we acht nieuwe Operators (speelbare personages), twee nieuwe maps, een map rework en een nieuwe PvE-modus verwachten. In het eerste seizoen wachten ons twee nieuwe Operators en de PvE-modus.

Maar er zijn ook andere wijzigingen/verbeteringen vanaf Operation Chimera. In de PvP wordt de mapcycle in Social aangepast. Yacht, een map die enkele jaren terug geïntroduceerd is maar later uit de roulatie is gehaald, komt weer terug en de niet zo geliefde map Bartlett University is voor nu alleen nog speelbaar in een custom game, totdat de map een rework heeft gehad of wellicht zien we de map nooit meer terug. Ook Favela is nog steeds verbannen uit de PvP-modi.

Vanaf deze update zijn alle mods voor alle wapens in de game gratis geworden: een goed idee om het gat tussen ervaren en nieuwe spelers wat te verkleinen. Aan de andere kant is het wel een klap in het gezicht van spelers die veel renown hebben gebruikt om van alles te ontgrendelen, en Ubisoft is niet bereid dat verlies aan spelers terug te geven. Enkele Operators hebben ook veranderingen ondergaan: Kapkan heeft nu toegang tot Impact Grenades, Blitz heeft een kleine speed buff gekregen en Ela haar voorheen overpowerede SMG heeft wat meer recoil en een schade nerf gekregen. Buiten Ela is er verder nauwelijks iets veranderd qua balans tussen de bestaande Operators.

Daarom zijn er ook weer twee nieuwe Operators bijgekomen: Lion en Finka. In tegenstelling tot de meeste eerdere seizoenen zijn beide nieuwe Operators te vinden in de Attackers’ zijde. Finka kan met haar gadget haarzelf en haar teammaten een tijdelijke boost geven, dat onder andere recoil zo goed als elimineert en bovendien is zij de enige Attacker die teammaten op afstand kan reviven. Een belangrijke aanwinst voor een aanvallend georiënteerd team.

Lion verandert echter duidelijk het tactische aspect van de game, zijn gadget is in staat om alle bewegingen van het verdedigende team te detecteren voor een korte tijd. Een simpele counter is natuurlijk om enkele seconden stil te blijven staan, maar voor roamers (Defenders die niet direct hun objective verdedigen) is het een doorn in het oog. De gadget kan wel interessante situaties creëren: zo kan een goed team van Defenders zichzelf opzettelijk laten detecteren om Attackers uit te lokken.

Toch ondervind ik wel een aantal teleurstellingen met de nieuwe Operators. Misschien niet zozeer de Operators zelf, maar de kant die Ubisoft op lijkt te gaan met de afgelopen updates. Rainbow Six: Siege wordt steeds minder tactisch. Zowel Lion en Finka hebben een gadget dat met één druk op de knop te gebruiken is, vergelijkbaar met de vorige twee Operators: Dokkaebi en Vigil. Afgezien van timing zit er geen speling in het gebruik van deze gadgets, en ze zijn daardoor wat te 'makkelijk' in gebruik.

Het staat ook buiten kijf dat beide nieuwe gadgets erg handig zijn, normaal gesproken gooide Ubisoft daar enige balans in door betreffende Operators een klein nadeel te geven in hun wapenarsenaal. De nieuwe wapens die Finka en Lion kunnen gebruiken echter, behoren bij de beste van de game. Het zijn beide daardoor goede 'allround' Operators geworden, terwijl voorheen het idee was dat iedere Operator juist goed was in één bepaalde taak. Met dit soort Operators verliest Siege steeds meer het gegeven dat de game uniek maakt.

En dan is er nog het tijdelijke PvE-evenement Outbreak. Een co-op zombie/infectie modus met Siege-Operators. Aan de ene kant is het iets waar fans naar hebben gevraagd, het is een modus waar iets meer persoonlijkheid aan enkele Operators wordt toegevoegd, met enkele unieke cutscenes en nieuwe interactie tussen Operators. Aan de andere kant is het moeilijk om zombies in Rainbow Six serieus te nemen.

Met slechts drie missies, twee moeilijkheidsgraden en vijf soorten tegenstanders, is het ook niet iets wat je dagenlang zal bezighouden. De mode is overduidelijk geïnspireerd door Left 4 Dead, maar doet vrijwel niets beter dan die game. Het is leuk om even een paar keer te doen, maar het is begrijpelijk dat de modus na enkele weken weer zal verdwijnen. Wat ook niet helpt is dat de twee moeilijkheidsgraden vrij ver uit elkaar liggen. Normal zal voor de meeste spelers geen probleem zijn, maar Pandemic is op zijn beurt vrijwel onmogelijk tenzij je een goed communicerend team hebt.

Zoals gewoonlijk is de update voor iedere speler gratis te downloaden, hoewel de twee nieuwe Operators ieder 25.000 Renown (ingame valuta) of 600 R6-credits kosten. Het volgende seizoen kunnen we waarschijnlijk ergens in mei/juni verwachten, met daarin onder andere een nieuwe map en twee nieuwe Italiaanse Operators.

Gespeeld op Xbox One. Ook verkrijgbaar voor PlayStation 4 en pc.