Radiant Historia: Perfect Chronology

Radiant Historia is een DS-culthit uit 2011 die nooit in Europa is uitgekomen. Deze nieuwe uitgave op de 3DS is dus de ideale kans voor RPG-liefhebbers om deze unieke game te ervaren. Zeven jaar later blijkt de game nog steeds absoluut de moeite waard.

Radiant Historia speelt zich af in een fictief continent genaamd Vainqueur waar al jaren oorlog tussen twee grootmachten heerst. Je speelt als Stocke, een spion in dienst van Alistel, een van de twee grootmachten. Tijdens een missie waarin alles dreigt mis te gaan komt Stocke in aanraking met een magisch boek: The White Chronicle.

Dit boek geeft hem toegang tot Historia, een soort portaal dat hem de mogelijkheid biedt om terug in de tijd te keren naar bepaalde sleutelmomenten in zijn geschiedenis. Stocke krijgt dus de macht om andere keuzes te maken en zo de koers van de geschiedenis te bepalen. Verwacht hierbij geen uitgebreide keuzes. Bij deze sleutelmomenten krijg je steevast twee opties en een daarvan leidt altijd naar een vroegtijdig einde. De manier waarop de game met tijd speelt blijft desondanks leuk. Je krijgt al bijna vanaf het begin toegang tot twee hoofdtijdslijnen waartussen je steevast moet wisselen.

Wat deze game zo interessant maakt is dat het verhaal politiek getint is en veel volwassener wordt gebracht dan van je een DS-RPG zou verwachten. Radiant Historia gaat vrij zware thema's zoals religie en discriminatie niet uit de weg. Het brengt verder ook het oorlogsconflict en de gevolgen daarvan relatief realistisch over. Daarbij is het ook niet bang om bijvoorbeeld belangrijke personages te laten sterven. Dit is echt iets dat je gespeeld moet hebben.

De 3DS-uitgave is iets tussen een regelrechte port en een remaster. De graphics zijn precies hetzelfde als op de DS, waardoor het ietwat verouderd oogt. Het enige wat echt vernieuwd is zijn de portretten van de personages die bij de tekstboxen worden neergezet. Een aantal designs zijn daarbij ten opzichte van de DS-versie gewijzigd, iets dat bij fans niet even goed viel. Ik moest ook even wennen, maar uiteindelijk vind ik bijna alle nieuwe designs toch wel beter.

De belangrijkste toevoeging is het feit dat de game nu voice-acting heeft. Het was voor mij een ongelofelijk positieve verrassing, maar de Engelse stemmen zijn erg goed verzorgd en professioneel gebracht. Het is een van de betere localisaties die ik heb gespeeld, iets dat je eigenlijk nooit had kunnen verwachten van een game met een klein budget.

De andere nieuwe elementen komen minder goed uit de verf. De 3DS-versie heeft een nieuw personage toegevoegd genaamd Nemesia dat je allerlei extra missies geeft. De nieuwe gevechten en dialogen doen eigenlijk niets om het spel echt beter te maken, maar gelukkig zijn ze ook weer niet zo opvallend slecht dat ze de game naar beneden trekken. Perfect Chronology heeft verder een extra optionele dungeon en eindbaas toegevoegd. Leuk voor de liefhebber, maar verder niet heel belangrijk.

De grootste misser is dat de geluidseffecten niet zijn aangepakt. Met name vijanden maken geluiden die totaal uit de toon vallen. De schreeuw van een troll klinkt bijvoorbeeld vervormd, de kwaliteit van het geluid is zo laag dat het lijkt alsof het van een NES-game komt. Zonde dat ze hier niets aan hebben gedaan.

Het verhaal is het mooiste wat de game te bieden heeft, maar het vechtsysteem mag er ook zijn. Vijanden lopen vrij rond en je mag meestal zelf bepalen of je wil vechten of niet. Als je ze aanraakt of zelf wordt aangeraakt kom je in een turn-based gevecht terecht, maar helemaal typisch is het niet. De vijanden staan namelijk op een grid van negen vlakjes. Ze kunnen zelf tussen die vlakjes bewegen, maar met bepaalde skills kun je ze zelf ook duwen en trekken. Dat is belangrijk voor de strategie. Duw bijvoorbeeld twee vijanden op hetzelfde vlakje en je kunt ze met één aanval allebei pijn doen.

Later in de game leer je ook skills waarmee je meerdere vlakjes tegelijk kunt raken en andere leuke foefjes. Uiteindelijk gaat het toch wel een stuk dieper dan je aanvankelijk zou denken. Het enige minpuntje is dat gevechten tegen meerdere vijanden een beetje traag kunnen zijn, want iedereen moet zijn aanvallen uitvoeren.

Conclusie:
Radiant Historia was een geweldige game op de DS en deze remaster is vooral dankzij de voice-acting nog een stukje beter. Wat mij betreft hadden ze een aantal andere aspecten, zoals de geluidseffecten, ook mogen aanpakken. Dat mag echter de pret niet drukken. Dit is een vrij unieke game die totaal niet als een typische Japanse RPG aanvoelt. Mocht je de game toendertijd hebben gemist krijgt je nu net als Stocke de kans om de geschiedenis recht te zetten.

• Uitstekend politiek getint verhaal
  • Tijd-mechaniek is goed uitgewerkt
  • Nieuwe voice-acting is verrassend goed