Bayonetta 1 & 2 (Nintendo Switch)

Bayonetta heeft nog niet tot de mainstream weten door te breken. Deel 1 verkocht niet genoeg in de tijden van Xbox 360 en PlayStation 3 en deel 2 had bijna niet bestaan. Het is dat Nintendo een deel van de kosten op zich wilde nemen. Helaas lanceerde deel 2 op het gedoemde Wii U, wat de verkoop van de game geen goed deed. Beide games komen in de herkansing op Nintendo Switch en wederom is te concluderen dat het gebrek aan doorbrekend succes niet aan de kwaliteit van de games ligt.

Bayonetta Switch Gameplay

Platinum Games is meester in het maken van Action Games en de Bayonetta-serie is geen uitzondering. Hoewel het verhaal compleet over-the-top is en soms niet te volgen, draait het bij deze games om de gameplay. Die neigt naar perfectie. De controls werken perfect en het voelt enorm goed om een mooie combo te maken tegen een groep vijanden of tegen een enorme baas. Het perfecte dodgen, vijanden in een slimme volgorde verslaan, combo's maken compleet met strakke animation van Bayonetta zelf. Het geeft een arcadey-feel, waarbij menig gamer de drang voelt om levels opnieuw te doen om een hogere score neer te zetten. Dat hoeft uiteraard niet; de games zijn zo uitdagend als je zelf wil.

Het geheel wordt, naast de gameplay, uiteraard bij elkaar gebonden door de setting. Een aparte setting die perfect werkt voor heksje Bayonetta. Duister met een scheut humor, een oorlog tussen demonen en heiligen. Een serieuze oorlog, maar door Bayonetta luchtig genoeg om het geheel lekker niet te serieus te nemen. Ze wordt ondersteund door een diverse cast tweedimensionele personages als Jeanne, Rodin en Luka. Geen diepgaande motieven of indrukwekkende verhaallijnen, maar wel vermakelijke personages. Het is een laagdrempelige game die je, zoals ik zei, zo uitdagend kan maken als je zelf wil. De setting ondersteunt dit goed, door de spelers niet één specifieke kant op te duwen. Het is niet alleen donker en somber, maar ook licht en soms zelfs vrolijk. Deel 2 begint zelfs in de tijd van Kerst, wat wil je nog meer?

Bayonetta 2 Gameplay

De games zijn geen grafische hoogstandjes en er zijn in deze ports ook amper verbeteringen doorgevoerd. De game draait op 720P en heeft nog steeds geen AA. Bij een snelle game als Bayonetta vind ik dat minder van belang en uiteindelijk oogt het prima, maar het moet wel gezegd worden. Wat meer van belang is, is de performance. Bayonetta 2 voor Wii U had namelijk wat problemen. Zeker tijdens drukkere momenten van de game waren framedrops goed op te merken. Dit is grotendeels aangepakt, maar nog niet helemaal. De game draait een stuk beter dan de Wii U-versie met significant lagere laadtijden, maar haalt geen stabiele 60 FPS gedurende de hele game. Op dezelfde drukke plekken kom je nog steeds framedrops tegen, al zijn deze niet zo ernstig als op Wii U. Ze vallen minder op en wat dat betreft oogt de game erg vloeiend, al is het jammer dat de 60 FPS niet constant is. Voor spelers in handheld-modus is er ook goed nieuws: de game ziet er in handheld-modus hetzelfde uit als in docked en heeft zelfs dan nog betere FPS dan de Wii U-versie. Wat dat betreft heb je gewoon een prima Bayonetta-ervaring voor onderweg.

Bayonetta 1 & 2 voor Nintendo Switch dienen als opwarmertje voor Bayonetta 3, die ook exclusief komt naar Nintendo Switch. Hoewel het jammer is dat er geen grafische verbeteringen zijn doorgevoerd en de 60 FPS in Bayonetta 2 niet constant gehaald wordt, is deze versie wel een stuk beter dan de Wii U-versie. Samen blijven het twee van de beste Action games ooit en kan ik niet anders dan iedereen aanraden Bayonetta 1 en 2 te spelen.

• Games spelen nog altijd perfect
  • Framerate verbeterd
  • Zo moeilijk te maken als je zelf wil