The Greatest Showman

Door La La Land maakte de wereld opnieuw kennis met filmmusicals en alhoewel die film haar inspiratie bij de klassieke filmmusicals vandaan haalt, is The Greatest Showman in essentie ook filmmusical van een kaliber waar u gezegd tegen kan worden. En hoe kan het eigenlijk anders als je als regisseur dezelfde liedjesschrijvers in dienst neemt?

De film vertelt een deel van het waargebeurde verhaal achter P.T. Barnum's Greatest Show on Earth, waarmee hij heel Amerika in zijn greep wist te krijgen. Barnum, een kleermakerszoon van lage komaf, wist eigenhandig het woord showbusiness in de Engelse taal te krijgen en het idee erachter op elke straathoek te verkondigen. Wat hij presenteerde was iets waar Amerika nog nooit mee te maken had gehad in showvorm: rariteiten en het macabere. Bekende voorbeelden zijn de kleine volwassene Tom Thumb en de Bearded Woman. Hij weet na een bescheiden succes van zijn show een partner aan te trekken in de vorm van theaterproducer Philip Carlyle, die daardoor zijn volledige erfenis op het spel zet. Samen weten ze de show de flair te geven waar de mensen op zitten te wachten. Er is echter ook gevaar, want er zijn genoeg mensen die niet accepteren dat de 'freaks' het podium opstappen. Ondertussen neemt het succes en vermogen van Barnum zulke grote vormen aan dat hij zich moet gaan afvragen of hij zichzelf niet aan het verliezen is in het succes.

Hugh Jackman neemt de hoofdrol op zich en dat hij kon zingen was al duidelijk geworden in de filmversie van Les Misérables uit 2012. Hij zingt opnieuw de hoogste noot en doet dit met enorm veel succes. Ondertussen zet hij ook nog een indrukwekkende acteerprestatie neer en weet Barnum de menselijke kant te geven die niet elke acteur op het scherm zou weten te brengen. Ook zijn vrouw Charity, gespeeld door Michelle Williams, steelt op de spaarzame momenten dat ze in beeld is de show. Daarnaast is Zac Efron die een fictionele rol speelt adembenemend in zijn terugkeer naar het genre van musical. De generatie van twintigers kent hem vooral door zijn rol als Troy Bolton in de High School Musical-films. Met de rol van Carlyle doet hij daar een stapje naar toe, maar stapt hij daar tegelijkertijd ook weer ver vandaan door de ervaring die hij heeft opgedaan als acteur. De cast is uitermate goed gekozen, met een welkome aanvulling van Zendaya, die haar imago van Disney-sterretje al van zich af heeft geschud in Spider-Man: Homecoming. The Greatest Showman biedt haar de kans om nog verder hier van weg te stappen. En alhoewel er dus een flinke fictiesaus over het waargebeurde verhaal wordt gegoten, zoals overigens vaker wordt gedaan door filmmakers om een bepaalde boodschap in de film te brengen, is hier een combinatie van een pluspunt en minpunt te herkennen.

De liedjes zijn zeer aanstekelijk en blijven eigenlijk na een keer de film gezien te hebben constant rondzingen in het hoofd. De teksten zijn soms ietwat cliché, maar brengen een mooie boodschap onder de mensen, namelijk dat het zaak is om jezelf te kunnen zijn en dat ook te blijven. Wees niet bang om aangekeken te worden als je net iets anders bent dan de rest. De boodschap van de liedjes is overigens voor Efron ook een van de redenen geweest om de rol aan te nemen en terug te keren naar het genre. De film heeft inmiddels drie Golden Globe-nominaties ontvangen, waaronder een voor 'This Is Me' en er is ook een grote kans dat deze door Pasek & Paul mee naar huis genomen mag worden.

The Greatest Showman is een aangename verrassing voor de liefhebbers van filmmusicals, maar weet ook het overige publiek mee te krijgen in haar charme. Dit wordt voor elkaar gebokst door op sommige punten flink te overdrijven en een bitterzoete verhaallijn in te slaan, om daarna net zo hard weer een scherpe bocht te nemen naar een realistischer beeld en een keiharde klap in het gezicht te geven van de hoofdpersonages. De hoge hoed mag worden afgenomen voor dit succes.