Okami HD

Hoewel Okami onder critici een succes was toen het in 2006 uitkwam, is het nooit het commerciële succes geworden waar Clover Studios en Capcom op hoopten. De game is echter zo'n culthilt dat het meerdere malen een nieuwe kans heeft gekregen: eerst op de PlayStation 3 in 2012 en nu is het tijd voor een HD-remake voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Okami1

Voor degenen die niet bekend zijn met Okami: in Okami speel je met Amaterasu, de Japanse godin van de zon die in de game een gedaante aanneemt van een witte wolf. Amaterasu is een reïncarnatie van Shiranui, die honderd jaar geleden de demon Orochi versloeg, maar nu weer ontwaakt is en het land aanvalt. Het verhaal en de personages die je tegenkomt zijn losjes gebaseerd op de Japanse mythologie en terwijl je door Nippon reist help je inwoners met behulp van je Celestial Brush, waarmee je wonderen kan verrichten.

Wat altijd een van de sterkste punten van Okami is geweest is zonder twijfel de artstijl: het hele spel is getekend in Sumi-e, ook bekend als gewassen inkt. Okami is zo'n beetje het beste argument wat ik kan geven waarom een aantrekkelijke artstijl het voor mij altijd van fotorealisme zal winnen en het komt nog beter tot zijn recht in de HD-versie van de game. De game ondersteunt 4k voor de mensen die zo'n monitor hebben, maar zelfs op een resolutie van 1920 x 1080 ziet de game er gewoon prachtig uit. Door de Sumi-e (en ook dat je constant kan pauzeren om je celestial brush tevoorschijn kan halen om de wereld aan te passen) heb je het gevoel alsof je naar een serie tekeningen kijkt die een verhaal vormen.

Okami2

Hoewel Okami HD uiteraard ook met de controller te spelen is, ondersteunt de game ook keyboard en muis voor op de pc. En Okami HD biedt dan iets dat tegenwoordig zeldzaam is voor pc ports van consolegames: de besturing met keyboard en muis werkt in mijn ogen beter dan die met de controller. De besturing van de camera met de muis en Amaterasu met de WASD-toetsen voelt natuurlijk, maar waar de pc-besturing echt goed tot zijn recht komt is de Celestial Brush: wanneer je het menu opent met control krijg je een precisie met de muis die onmogelijk te evenaren is met de gamepad. De besturing voelt alsof Okami voor de pc gemáákt is maar dat de versie stiekem al die jaren achter is gehouden.

Waar ik graag wat verbeteringen had gezien is dat de game nogal qua verhaal nogal traag is aan het begin: voordat de game begint krijg je een flink verhaal dat de setting van Okami moet inleiden, en het zou fijn zijn geweest als je de tekst die tijdens deze intro verschijnt zou kunnen versnellen. Datzelfde geldt voor de dialogen, met name die met je helper Issun: de game lijkt het idee te geven dat ze je niet vertrouwen met de besturing voordat je de hele (trage) uitleg hebt doorgelezen.

Okami3

Qua technisch aspect heeft de game wat kleine problemen: je kan bijvoorbeeld niet van keyboard naar controller switchen tenzij je het spel opnieuw opstart, en de game kan nogal veel eisen van je processor voor een redelijk oude game als Okami. Het grootste nadeel is dat de port een limiet heeft van 30 frames per seconde en een upgrade naar 60 zou mooi zijn geweest, zeker nu niet alleen de pc, maar ook de Xbox One X en de PlayStation 4 pro dat makkelijk aan zouden moeten kunnen. Ondanks die tekortkomingen is de pc-port in ieder geval vrij solide. Een leuke toevoeging is dat de laadschermen weer de minigames bevat die ontbraken in de vorige remasters.

Al met al is Okami HD een fantastische port voor een al even fantastische game. De artstijl is de voornaamste reden waarom Okami zo mooi "oud geworden" is, en komt nog beter tot zijn recht in de hogere resoluties. Mensen die nog niet eerder Okami gespeeld hebben zullen de schappelijke prijs van 20 euro meer dan waar voor hun geld vinden doordat je geen ontzettend groot gevoel van nostalgie moet hebben om Okami HD te kunnen waarderen. Daarnaast ben ik blij verrast dat de pc-por (afgezien van wat kleine technische mankementen en de cap van 30 frames per seconde) haast beter te besturen is met de keyboard en muis dan met de gamepad, vooral als het gaat om de celestial brush. Dat gezegd hebbende, het gevoel om met een penseel het verhaal van een game voor je ogen te veranderen blijft magisch, en met Okami HD ziet het en voelt het beter dan ooit tevoren.

• Ziet er prachtig uit
  • pc-besturing werkt verrassend goed
  • Technisch goede port voor pc