The Elder Scrolls V: Skyrim (Switch)

Elder Scrolls V: Skyrim was de eerste game die Bethesda aankondigde voor Nintendo Switch. Het betekent ook de eerste Elder Scrolls-game voor een Nintendo-platform ooit, waardoor ook die-hard Nintendo-fans eens in aanraking kunnen komen met de game.

The Elder Scrolls V: Skyrim Switch

Skyrim lanceerde voor het eerst in 2011 en na zes jaar merk je wel dat sommige elementen zijn verouderd. De combat voelt erg statisch en het leveldesign laat een beetje te wensen over. Misschien zijn we ondertussen verwend met meer moderne manieren van reizen en exploreren, waardoor het in Skyrim wat ouderwets aanvoelt, maar het vereist zeker tijd om te wennen. Bergen die links rechts, onder en boven je pad verstoren en die amper te overbruggen zijn. Laat mij maar klimmen, springen, vliegeren of weet ik veel wat. Grotten die 'allemaal' qua sfeer en uiterlijk hetzelfde ogen, waardoor je soms het gevoel hebt tien keer dezelfde te onderzoeken.

En toch is Skyrim, Skyrim. Het is een verslavende ervaring die, zeker als je er enige nostalgische gevoelens bij hebt, moeilijk neer te leggen is. De variatie in personages die je kunt aanmaken, de diverse speelstijlen die je kunt adopteren, iconische opmerkingen ('but then I took an arrow to the knee') die toch weer een glimlach tevoorschijn doen toveren, de absolute vrijheid die je hebt in de paden die je kiest en natuurlijk de draken die je kunt overmeesteren. De formule werkt voor mij nog steeds, waardoor ik weer tientallen uren weet te steken in weer een playthrough. Hierbij helpt het draagbare aspect van Nintendo Switch zeker mee. Onderuitgezakt op de bank, even een dungeon in de bus, uurtje in de trein en uiteindelijk gewoon weer verder op het grote scherm. Een groots avontuur als Skyrim overal mee naartoe kunnen nemen om wat sidequests te doen, het klopt gewoon.

Voor de Switch-versie zijn er wel een aantal kleine extra's toegevoegd. Zo kun je met amiibo (of ergens in de wereld op een locatie die ik niet zal verklappen) speciale uitrusting vrijspelen, waaronder het Master Sword. Ook kun je met motion controls vechten en je boog gebruiken. Zelf heb ik het niet veel gedaan, maar wat ik heb geprobeerd werkte redelijk en heeft zo zijn charmes natuurlijk.

Skyrim Switch 2

De performance laat, net als elke andere versie die ik heb geprobeerd, soms wat te wensen over. De game is gebaseerd op de Special Edition (wat ook betekent dat alle DLC aanwezig is), maar her en der is er nog wel wat ingeleverd. Texture quality en draw distance ogen wat verminderd, al is daar prima mee te leven. Waar ik meer last van had waren een aantal audio bugs (een soort storing die je elke 4-5 seconde hoort wat enkel op te lossen viel met een reboot), een handjevol crashes (die me zonder enige waarschuwing uit de game gooiden) en toch af en toe wat frame drops. Verder is het een Bethesda-game en zijn bugs gewoon rijkelijk aanwezig, al zijn de meeste niet gamebreaking.

We kunnen er lang of kort over praten, maar waar het op neerkomt is dat dit Skyrim is voor Nintendo Switch. Zo simpel is het uiteindelijk. Het is een prima port, zij het geen perfecte game. Bugs kom je zoals altijd tegen, de game kan ik ondertussen compleet dromen, maar het blijft een aantrekkingskracht hebben en het feit dat je hem portable kan spelen draagt daar aan bij. Het is Skyrim zoals we die al zes jaar kennen, for better or worse. Ga voor jezelf dus na of je hier behoefte aan hebt.