Blu-ray: xXx: Return of Xander Cage

Vin Diesel keert terug als Xander Cage. Het is inmiddels al een tijd geleden dat de acteur deze rol vertolkte in de actiefilm xXx (2002). Het vervolg kwam drie jaar later met xXx: State of the Union waarin rapper Ice Cube de hoofdrol overnam, omdat het script Vin Diesel niet aanstond. Nu, vijftien jaar later, kruipt hij dan toch weer in de rol van Cage in de laatste film van de franchise genaamd xXx: Return of Xander Cage, die sinds kort uit is op blu-ray.

return of xander cage

Xander Cage is een beruchte atleet die door de Amerikaanse geheime dienst is geronseld als undercoveragent. Hij werkt nu samen met de regering, en raakt in conflict met de dodelijke Xiang (Donnie Yen, o.a. Ip Man-reeks en Rogue One: A Star Wars Story) en zijn team. Om het duistere en onverwoestbare wapen, ‘Pandora’s Box’, te vinden vormt Xander een geheel nieuw team van thrill-seekers. Hij raakt verstrikt in een internationaal complot en het lijkt erop dat diverse regeringen op het hoogste niveau hierbij betrokken zijn.

Een eersteklas script of geweldig acteerwerk hoeven kijkers zeker niet te verwachten. Dit is typisch een hersenloze, humorvolle rollercoaster zoals inmiddels verwacht wordt van de diverse films waarin Vin Diesel de hoofdrol vertolkt. Desalniettemin is de kale actieheld nou eenmaal een box-office kanon (zie: Fast and the Furious-reeks en Riddick-franchise), en daarom ook dat deze actiesaga uit de kast is gehaald om op dit succes mee te liften. Wanneer de kijker zich hieraan overgeeft en weet wat hij kan verwachten – veel special effects, over-de-top actie en mooie vrouwen – vormt de actieflick echter prima vermaak voor een avondje bankhangen.

return of xander cage 1

Het is een film die zichzelf niet serieus neemt, en dit wordt ook gauw duidelijk in de humoristische dialogen. Daarnaast volgt het een simpel en rechtlijnig script waarvoor het publiek niet veel hoeft na te denken, maar wat ook nooit verveelt. Daarbij optellend dat er scènes met explosieve actie in overvloed aanwezig zijn, zorgt voor makkelijk entertainment van begin tot einde. De personages zijn belachelijk stereotypisch, maar desondanks wel goed gecast. Zo passeert de mooie Nina Dobrev (Vampire Diaries) de revue als de naïeve Becky, en duikt ook Ruby Rose (Orange is the New Black) weer op. Daarnaast doet Vin Diesel als ruwe spierbonk precies wat het publiek van hem verwacht, en zal zijn vertolking voor fans ook niet tegenvallen.

xander cage 3

De film ziet er fantastisch uit op blu-ray en de schijf geeft zelfs ondersteuning voor Dolby Atmos audio waardoor de actiescènes levensecht aanvoelen. Ook wordt er een bonusdisc bijgeleverd waarmee de kijker ook na de film nog urenlang kan genieten van boordevolle extra’s. Alle stunts en post-productieprocessen worden hierin uitgelegd waarmee een leuk kijkje achter de schermen wordt gegeven van een grote studio.

xXx: Return of Xander Cage is dus een vermakelijke explosieve actiefilm die niet veel van de kijker vraagt. Het vervolg doet precies wat je er ervan verwacht, en liefhebbers van Vin Diesel-films zullen dan ook zeker weer van dit vervolg genieten.