NBA 2K18 vs NBA Live 18

2K Games heeft al jaren een monopolie met hun NBA 2K-franchise. Tot nu toe is er geen andere uitgever of ontwikkelaar geweest die nog maar aan de jaarlijks uitkomende basketbalgame kon tippen. Knap, maar is dat voor ons gamers geen nadeel als er geen concurrentie is? Electronic Arts is ondertussen aan het worstelen met de NBA-sport. Op een gegeven moment begon de uitgever een jaar of twee over te slaan, en ook vorig jaar was er niets op een mobile game na. Hebben ze die extra ontwikkeltijd goed gebruikt om 2K het eens lastiger te maken? We vergelijken de twee basketbalgames, one-on-one.

Graphics
Elk jaar verbaas ik me weer: hoe krijgt ontwikkelaar Visual Concepts het voor elkaar het er zo tof uit te laten zien? Als je een potje NBA 2K18 opstart dan knalt de sfeer uit je scherm. Tijdens de laadtijd krijg je 2K TV voorgeschoteld, een streamingkanaal dat ook op YouTube te bekijken is. Een lekker wijf als presentatrice en nog interessante gesprekken ook, inclusief tips hoe je het spel beter kunt spelen. Ik betrap me erop dat ik toch blijf hangen. De pre-show is een feestje met presentatoren, een lichtfestijn in het stadion en een bak met herrie.

NBA 2K18 - LeBron (Foto: 2K Games)

De vraag is hoe lang het gaat duren voordat we denken een levensechte basketbalspel te spelen. Want het komt nu wel erg dichtbij. Kleding die 'los'zit, dus niet alleen maar een texture over een been, gezichten waar het zweet van af loopt, ogen waarin je de weerspiegeling van lampen en de omgeving ziet. Prachtig, volgend jaar ook de cheerleaders zo het publiek dat in beeld is zoveel detail geven en we zijn weer een stukje dichterbij die werkelijkheid. Niet dat het enorm slecht is, maar je ziet waar alle details in zitten en waar niet. Ook het maken van je eigen personage is enorm uitgebreid, en als je wil kun je gebruikmaken van een app om je gezicht in te scannen, zodat je niet al die opties langs hoeft om het te proberen.

NBA Live 18 is bezig met een opmars in de graphics. Het is niet zo gedetailleerd als NBA 2K18, maar de spelers zijn nu echt wel te herkennen. Het is jammer dat ze niet zo veel aandacht besteden aan details zoals in FIFA, al moet je daar ook niet met een Nederlandse ploeg spelen en hopen dat elk detail van een speler te zien is. De gezichten zijn er, maar allerlei andere kenmerken van specifieke spelers zijn niet zo gedetailleerd aangebracht, denk hierbij aan lichaamsbeharing of tatoeages. Het maken van jouw personage is dan ook niet zo uitgebreid als in NBA 2K18, al kun je nog wel je gezicht in laten scannen via een app, maar echt briljant wordt het niet omdat er gewoonweg minder opties zijn om je evenbeeld te maken. De broeken bewegen wel mee als aparte stof, maar bijvoorbeeld de shirtjes doen dat weer niet of amper. Het grootste nadeel: er zijn niet zoveel animaties als in NBA 2K18, waardoor een overgang van bijvoorbeeld dribbelen naar een schot of pass er soms raar uit ziet.

NBA Live 18 - LeBron (Foto: Electronic Arts)

Geluid
NBA 2K18 weet weer te overtuigen met een gevarieerde soundtrack met 49 nummers, maar ook de presentatie tijdens het spelen is fantastisch. De gesprekken die de sportcommentatoren voeren zijn erg uitgebreid. Het verveelt niet omdat ze niet continu hetzelfde verhaaltje af gaan. En daar gaat NBA Live 18 wel de mist in. De deja-vu treedt erg snel op na een paar potjes. Ook de soundtrack is niet heel erg gevarieerd te noemen, en het zijn wat minder nummers namelijk 31. Niet dat dat slecht is, maar NBA 2K18 wint het hier vooral op de veel uitgebreidere vocubalair van de sportcommentatoren.

Controls
NBA Live 18 heeft een simpele besturing, of beter gezegd, er gaat veel op een automatische piloot. Als je hard op de basket af gaat dan weet je haast zeker dat er een dunk uitkomt door maar een knop in te drukken. Daarna is je controle weg, in NBA 2K18 kun je allerlei trucjes doen. Zeker met lay-ups kun je mooi bezig gaan door juist even te wachten zodat de tegenstander te vroeg een blok inzet. Dat maakt NBA Live 18 toegankelijker voor de casual speler, maar de hardcore gamer zal meer willen en vinden in NBA 2K18.

Uitleg
NBA 2K18 heeft NBA 2U, een soort tutorial waarin je op beginner, intermediate of expert tips krijgt tijdens het spelen van een oefenpot. Dus op beginner krijg je de knoppen in beeld om een bounce pass te doen, of juist een overhead. Ook wordt er uitgelegd hoe je de trefzekerheid van een schot kunt zien en beïnvloeden. Op de andere twee niveaus gaan ze meer de diepte in zowel aanvallend als verdedigend. Op zich niets mis mee, maar echt oefenen van een bepaalde beweging zit er niet meer in. Ook bij het kiezen van jouw eigen personage in MyCareer gaan de makers ervan uit dat je het basketbalspel door en door kent. Wil je Point Guard zijn of Shooting Guard? Als iemand dat basketbalspel eens wil uitproberen moet je maar zoeken op wikipedia.

NBA Live 18

NBA Live 18 doet het daar veel beter. Er staat een uitleg bij de belangrijkste termen. De tutorial legt dan weer alleen de basis uit, wat een screen is en hoe je dat opzet komt amper aan de orde. Die tutorial legt het uit aan de hand van een opdracht. Het zet een situatie op het veld en laat in een video zien hoe de beweging er uit moet komen te zien. Jij moet die opdracht uitvoeren. Een simpele checklist rechtsonderin laat zien of je deze naar behoren uitvoert. Ik had graag nog gezien dat er de timing van knoppen indrukken getoond zou worden in de video, want sommige opdrachten komen wat nauw.