Ricky Gervais is persoonlijker dan ooit in Humanity

Het is alom bekend dat Ricky Gervais geen blad voor de mond neemt en wijkt voor niemand op de weg om zijn mening te uiten en die tegelijkertijd professioneel te onderbouwen. Een uitstekend voorbeeld van dit indrukwekkende kunstje, waarvan het alweer zeven jaar geleden is dat hij het voor het laatst deed, liet hij vanavond zien in AFAS Live. FOK! was er bij en zag de meest persoonlijke show van Gervais ooit. 

Er zijn in Humanity (waar hij overigens zelfgezegd niet zoveel mee heeft, hij vindt onze menselijkheid maar niks) een aantal sleutelplaatsen en figuren te benoemen waarop Gervais het verhaal telkens weer weet terug te draaien. Een daarvan is de fortuinlijkheid die hij op dit moment geniet. Het huis dat hij in de rijke Londense wijk Hampstead heeft weten te kopen en gevuld heeft met dure spullen, onder andere. Hierop geeft hij gelijk een drietal redenen om de keuze geen kinderen te willen te motiveren. Dat is allereerst omdat er al genoeg overbevolking is en volgens Gervais "er niemand om zich heen zit te kijken en denkt, als Gervais nu niet snel zich voortplant sterven we misschien wel uit". Ten tweede gaat het bij hem om dat er toch niet terugbetaald wordt wat je erin steekt, zowel financieel als mentaal. En ten derde zou hij geen kind willen opvoeden in het klimaat waarin hij nu leeft. Dit rijke leventje zou er alleen maar voor zorgen dat zijn kind een verwend nest wordt en dat is eigenlijk alles wat hij tegen zou willen gaan. Gervais weet dit echter op zo'n hilarische wijze te verpakken dat je het aan het einde van deze minitirade het nog met hem eens bent ook.

Ricky Gervais is in topvorm in Amsterdam (Foto: Andreas Terlaak)
Ricky Gervais is in topvorm in Amsterdam (Foto: Andreas Terlaak)

Tijdens het verhaal dat hij vanavond afsteekt is er ook ruimte voor de actualiteit. Zo komt zijn presentatie van de Golden Globes voorbij, en de backlash die hij daarvan kreeg wat betreft een grap over Caitlyn Jenner. Hij noemde haar namelijk bij haar eerdere naam, en dat was volgens velen een doodzonde. Die zonde weet Gervais te ontkrachten op een manier die alleen hij kan toepassen. Het is haast filosofisch zoals hij het doet. De man heeft dan ook niet voor niets een studie filosofie met vlag en wimpel afgerond en misschien komt het dan ook daardoor dat hij de wereld op zo'n unieke manier weet te beschouwen. Ditmaal komt ook een aantal keer de vrouw die hij ontmoette tijdens deze studie, Jane, voorbij. De twee zijn al meer dan dertig jaar samen en dat is ook te merken in de manier waarop Jane een rol speelt in het persoonlijke deel van Gervais' verhaal. De persoonlijke touch komt ook naar voren in de verhalen die hij vertelt over zijn familie. De kale ome Reg, die na een aantal jaar opeens weer een flinke bos haar had, omdat hij een pruik was gaan dragen en niemand het daarover mocht hebben in de familie. Of de begrafenis van zijn moeder, en dan vooral de grafrede die de pastoor verkeerd uitsprak door opzettelijke insluipertjes van Gervais' broer Bob. 

Echter, het hoogtepunt van de show wordt bereikt wanneer Twitter onder de loep wordt genomen. Ook al neemt de populariteit hier in het land al jaren gestaag af, in Amerika en het Verenigd Koninkrijk is het blijkbaar nog steeds een ding om je mening te presenteren als feit op Twitter en daar heeft Gervais meer dan genoeg van. Hij vertelt dat hij, om de fanatieke gelovigen die soms zijn Twitter stalkten te stangen, simpelweg feitjes was gaan plaatsen. Zo kon hij in de reacties precies zien hoe effectief dat was. Een ander punt van Twitter is dat iedereen zich constant beledigd voelt en daar is Gervais ook klaar mee. "Het is een keuze om jezelf beledigd te voelen. Jíj volgt míj op Twitter. Dan heb je niet het recht om je beledigd te voelen. Dat is hetzelfde als een bedrijf dat gitaarlessen geeft op te bellen met de boodschap dat je helemaal geen gitaarlessen wil, nadat je een reclame buiten hebt zien hangen voor diezelfde gitaarlessen." Dit is een van de vele lessen die Ricky Gervais het Amsterdamse publiek wil meegeven. Met een kleine mate van verontwaardiging, want het Amsterdamse publiek is bij de dingen waarbij er in andere zalen rondom de wereld geschokte reacties klinken, gelauwerd en berekend. Dat is dan ook de reden waarom hij het liefst al zijn shows in Amsterdam zou willen doen. En hij is meer dan welkom om terug te komen.